Facebook ikon Instagram ikon
28. juni, 2021 - artsfiske havfiske

Art #150 Pukkellaks (langhelg på Sørøya)

Det åpnet seg mulighet til å ta en langhelg fri før ferien, så dermed ble det nok en tur til storfiskens rike og verdens råeste havfiskedestinasjon BigFishAdventure i Hasvik. Snarturen til Sørøya ble nesten tatt på sparket, og dermed kom art nummer 150 lekende lett, og uten de store forberedelsene en artsfiskere ofte må ha. Pukkellaksen har nemlig stimet inn til Finnmarks-kysten i store mengder akkurat nå.

Pukkellaksen er egentlig en uønsket art, satt ut av Russerne for mange år siden. Og nesten på lik linje med kongekrabben har den spred seg til de nordligste norske farvann og vassdrag. Den blir også i økende grad fanget mye lengre sør også. Siden generasjonen som gyter oddetallsår er spesielt tallrik blir det ekstra mye pukkellaks i år. Mye tyder på at årets bestand er rekordstor, og konsekvensene av det vet vi lite om. Det er spesielt det at den konkurrerer med villaks og sjørøya i deres leveområder vi er engstelige for. Det blir spennende å se utviklingen fremover, og ikke minst hva slags tiltak det planlegges for denne fremmede fiskearten.

For en artsfisker er det uansett en gylden mulighet til å pynte på artslisten, og nå har det vært alvorlig lenge siden art nummer 149 ble krysset av. En dorgetur rundt Sørvær gjorde susen, og dermed landet jeg flere av arten rundt 1,5 kilo. Yrkesfiskere i området rapporterer om store stimer, både på yttersiden og innsiden av øya. Jeg pratet også med lokale sportsfiskere som hadde dradd 80 stk!! på stang på en dag. Så selve prestasjonen av å lure denne jubileums-arten skal jeg ikke skryte av, men siden den er mest tallrik annethvert år hadde jeg bestemt meg for å fange den i år. Pukkelaksene tok jeg på en Toby Salmo i grønn/glitter, uten at den påstås og være særlig kresen. Et tips kan allikevel være å stille bremsen ganske lett siden den er skikkelig løs i munnpartiet. De er fort gjort å miste dem av kroken hvis du kjører dem for hardt.

Som mat er pukkelaksen førsteklasses, spesielt hvis du fanger den i sjøen slik jeg gjorde. Den står ikke tilbake for vanlig villaks eller ørret. Vi spiste sashimi og flere skal til røyking. Når pukkelaksen går på elven, vil den etter hvert ta på seg gytedrakt og bli langt mindre attraktiv som mat. Pukkelaksen dør nemlig etter gyting. Alt fett, energi og overskudd går med på å bringe generasjonene videre. Nå blir det store spørsmålet om kampen mot pukkelaksen er tapt. Den ser ut som den har etablert seg for å bli, og mitt tips er at du vil se mengder av denne arten sydover i år.

Jeg reiste ikke til Sørøya kun for pukkelaksens skyld, så litt annet fiske ble det også. BigFishAdventure ligger midt i Norges beste kveite-området. Dermed ble det satt av en halv dag til det. Da fisket jeg med Sten «heltvilt» Ihlebakke som tilfeldigvis ankom samme dag. Jeg hadde med et Penn haspelutstyr og en neve med Berkley Power Sandeels som var så effektive i vinter. Da landet vi 30 kveiter på et par dager rett utenfor campen til BigFishAdventure. Denne gangen tok jeg frem den grønne Berkley shaden på 150g, og det tok ikke lange tiden før det smalt like over bunnen på ca 20 meters dyp. Igjen var det i et av FiskHers kveitefelt som Bilal (Stjernekamp vinner og Fiskeguide) har tegnet rundt øya. Jeg kjente med en gang at det var en bra fisk. Etter noen ganske heftige utras kunne vi måle en flott kveite på drøye 140 cm. Et fint gjensyn med de store sterke fiskene ble foreviget i bilde-form og deretter satt tilbake.

Jeg brukte også en dag til uer-fiske siden den arten akkurat nå er lov å fiske på stang. Jeg reiste ut på dypet og fisket av flere kanter fra 250-350 meters dyp. Forholdene var bra, men jeg kan nok skylde på litt dårlige forberedelser både når det kommer til takkel og agn for at ikke fangsten ble helt som forventet. Allikevel fikk jeg et fint eksemplar på ca 4,5kg og noen mindre. Altså en helt grei runde på de vakre røde fiskene samt flere pene brosmer ble også med som mat hjem til Sørlandet.

En helg går kjapt, så dermed ble det beholdningen når det kommer til fiske. Like viktig er den utrolige naturen og de fantastiske menneskene som bor der, og de som driver campen. En spesiell takk til Ahmed, Mona og Bilal som alltid er utrolig gjestfrie. Det er nesten som du ikke får lov, eller vil reise hjem etter å ha vært gjest hos dem. Det er også bra å se at pågangen er økende etter covid-stengning. Uansett er det ledige plasser i sommer og utover høsten til dem som vil oppleve det beste havfiske-Norge kan tilby. Ta kontakt med BigFishAdventur så fikser de bo og båt for deg. Trenger du opplæring og guide så finnes det også, og da i verdensklasse!