Facebook ikon Instagram ikon
31. oktober, 2017 - Produktomtale og tester

1000 fisketips (#3 fluorocarbon)

Hei, i denne spalten som jeg kaller 1000 fisketips vil jeg komme med mine beste tips, triks og erfaringer fra ulike fiske relaterte situasjoner. Som du skjønner vil det bli litt om mye, istedenfor mye om litt. Håper noen av tipsene gir deg svar, bekreftelser og ikke minst bedre resultater når du svinger fiskestangen. Husk imidlertid at det er egne erfaringer som teller mest, og at det ikke er noen regel uten unntak, også når det kommer til sportsfiske. #3 Fluorocarbon I dag tar jeg for meg et fortomsmateriale som alt for få bruker, eller som ikke alle har fått opp øynene for enda. Det har gitt meg klare fordeler i veldig mange fiskesituasjoner. Jeg mener nemlig at uansett om du er fluefisker, havfisker, meitefisker, eller til vanlig haspel eller spinnfisker så vil du ha flere klare fordeler av å bruke fluorocarbon, da spesielt som det siste bindeleddet mot kroken, altså som fortom.  

Forskjellige typer forpakninger av fluorocarbon fortomsmateriale
Forskjellige typer forpakninger av fluorocarbon fortomsmateriale
  Litt om fluorocarbon: Hvis navnet lyder kjent, er det fordi fluorcarbon inneholder flere forbindelser som består av fluor, klor og karbon , sammen med syntetiske stoffer laget av hydrokarboner. Tilsvarende komponenter brukes også blant annet i alt fra Teflon til Freon . I fiske verden derimot , er det mest forbundet med polyvinylidendifluorid ( PVDF forkortelse) . Det er ekstrudert i en enkelt streng (line) i likhet med nylonmonofilament (vanlig sene). Men fordi fluorkarbon molekyler er mer tettpakket , er linen tettere og merkbart tyngre etter størrelsen. Den skiller seg også fra mono(sene) i synlighet , strekk og holdbarhet – som alle påvirker hvordan den oppfører seg i vannet og i ulike fiskesituasjoner. Her ser du en filmsnutt som viser hvor usynlig fluorocarbon er kontra vanlig sene (monofilament).   https://www.asgeiralvestad.noyoutu.be/YpgGfm6Q0rY   Mange sportsfiskere mener at fluorkarbon er en line med lite strekk, og mener at den gir bedre kontakt og dermed mer følsomhet. Faktum er imidlertid at den strekker seg mer enn nylon mono (vanlig sene) . Forskjellen er at det tar en større kraft for å få fluor til å strekker seg i første omgang . Det gir derfor et resultat som gjør at fluorocarbonen er et bra valg for situasjoner der rask krokning er viktig, enten som en hovedline eller som fortom for eksempel på en superline (multifilament/FireLine) . Sammen med lite strekk i startfasen og sin synkeevne som også bidrar mer til direkte kontakt, gir denne løsningen med fluorcarbon utrolig følsomhet for fiskeren som bruker dette.  
Ekstremfiske krever fluorocarbon som fortomsmateriale
Ekstremfiske krever i alle fall fluorocarbon som fortomsmateriale!
  Her er de største fordelene med fluorocarbon; Liten synlighet: En av de største fordelene med fluorocarbon er at den er nærmest helt usynlig under vann. Dette er fordi den ikke forvrenger lys som går igjennom linen, den har altså omtrent samme brytningsindeks som vann. Dette vil selvfølgelig være ekstra viktig og en fordel i klart vann og mot sky fisk. Slitasjestyrke: Fluorcarbon har langt bedre slitasjestyrke en vanlig sene og multifilament i samme dimensjon. Det gjør at du kan bruke tynnere fortom, eller faktisk gå opp i tykkelse uten at den blir mer synlig. Eller så kan du bare bruke samme dimensjon som du pleier uten å måtte skifte fortommen så ofte som du vanligvis måtte ha gjort. De fleste fisk har små eller store tenner som raskt rasper og ødelegger fortommene. Du kan faktisk bruke tykk fluorocarbon i som erstatning for stålfortom etter arter som gjedde og gjørs. I tillegg er ofte den siste biten av fortommen ofte utsatt for slitasje av stangringer, bunnforhold, båtriper, vegetasjon osv. Følsomhet: Fluorocarbonen sin tettpakkede molekyler overfører mer energi enn for eksempel mono(sene), den gir derfor en bedre og raskere «telegrafisk» informasjon fra enden av snøret. Den er altså mer følsom, og du kjenner nappene raskere. Det faktum at den i første fase også har mindre strekk øker også følsomheten og bedrer tilslaget. Den høye tettheten i fluorocarbon gjør at linen holder seg rettere og dette bidrar også til økt følsomhet og bedre presentasjon. Levetid: Den større slitasjestyrken forlenger klart levetiden i forhold til andre materialer. Pluss at solens sterke ultrafiolette stråler svekker vanlig nylonsene (monofilament) over tid, avviser fluorocarbon UV strålene uten å svekkes. Den påvirkes heller ikke av salt eller ferskvann. Vanntett: Fluorocarbon absorberer ikke vann slik som de fleste andre liner gjør. Det betyr at har samme styrke, følsomhet og smidighet under overflaten som den har når den er tørr. Det føles og fungerer på samme sett fra første kastet til det siste. Synkeevne: Den høye tettheten i materiale i fluorocarbon gjør at det synker mange ganger raskere enn for eksempel vanlig mono (sene). Det kan være til stor fordel i mange situasjoner. Lettere lokkemidler vil lettere bryte vannoverflaten, og fortommen vil ikke legge seg som et avslørende avtrykk oppå vannskorpen. En annen fordel er at en fortom som synker gjør at du får mindre slakk og bue fra stangtupp til lokkemiddelet, noe som igjen gir deg bedre kontakt og følsomhet til det du har i enden av snøret.  
Også fluorocarbon til havfisketaklene forlenger levetiden betraktelig
Også fluorocarbon til havfisketaklene forlenger levetiden betraktelig
  Også noen ulemper? Stivhet: Det eneste jeg kan komme på som ulempe er at fluorcarbon er noe stivere enn vanlig multifilament (FireLine) og monofilament (sene), og er derfor ikke særlig egnet som hel line på hverken haspel eller multiplikator (ambassadeur) sneller. Den har altså vanskelig for å ligge på en spole og kan lett sprette av i utide. 100% fluorocarbon er heller ikke designet som hovedline, men er altså designet som fortoms materiale. Det finnes imidlertid monofilament som er blandet med noen prosent fluorocarbon uten at de har slått til på markedet enda. Knuter: Du bruker de samme knutene på fluorocarbon som på monofilament (sene), men på grunn av materialets tetthet/stivhet krever det at knutene gjøres 100% riktig, og fuktes når de dras til. Du må også lære deg forskjellige metoder å skjøte hovedsnøret til fortommen av fluorocarbon på. Dette er uansett knuter du bør lære deg, og når du kan disse vil fordelene være betraktelige. Albrightknuten, løkke til løkke (perfection loop) eller en liten svivel kan benyttes til å forene hovedline og fortom i de vanligste tilfellene. Ellers finnes det uendelig mange måter å gjøre det på. Pris: Ja den er dyrere en vanlig mono (sene) og kanskje også noen merker også er dyrere enn multifilament (FireLine) hvis du regner meterpris. Det du imidlertid skal være klar over er at kostnadene for å produsere fluorocarbone er noe midt i mellom, og at du vanligvis bare trenger mindre mengder av fluorocarbon line som fortoms materiale. Vær også oppmerksom på at noen leverandører setter prisen kraftig opp spesielt når det heter noe som linkes mot fluefiske. Det ser nemlig ut som om fluefiskere er villige til å bla opp flere kroner for samme stoff enn andre fiskere, bare det ser «riktig» forpakningsmessig ut. Fordelene som jeg skisserte over, og det faktum at den har lengre levetid vil nok uansett forsvare en noe høyere pris.  
Fluefiskeren var de første som oppdaget fordelene med fluorcarbon fortom
Fluefiskeren var de første som oppdaget fordelene med fluorcarbon fortom
  Som du skjønner er jeg en stor tilhenger av fluorcarbon som fortom, og jeg bruker det konsekvent om jeg fisker med flue, haspel, dorger, eller havfiske. Jeg bruker det like mye i ferskvann som i saltvann, og vanligvis som fortom og forlengelse av multifilament (FireLine). Kombinasjonen av disse to produktene gir store fordeler. Det kan være en liten tilvenningsperiode for dem som enda ikke har tatt steget i fra tradisjonell monofilament (sene). Jeg vil imidlertid råde deg til å ta det skrittet først som sist. Fisket vil bli både bli mer effektivt og mere morsomt! Det krever imidlertid at du setter deg inn og utfører knutene riktig, slurver du her vil du raskt få problemer. Til slutt et par filmer som igjen forteller litt om fordelene med fluorcarbon og en av de viktigste knutene (albright knot) du bør kunne når du skal skjøte den med hovedlinen.   https://www.asgeiralvestad.noyoutu.be/aSxODTU1wI0   https://www.asgeiralvestad.noyoutu.be/3ZqZw5LdIyo     Asgeir