Facebook ikon Instagram ikon
15. januar, 2014 - Artsfiske

Der satt havålen gitt!

Hei, Sist helg på fredag var jeg så heldig og få en småflekket rødhai, en ganske spennende og sær fangst som nok må tilskrives «litt fiskelykke», selv om det å fiske med agn på denne årstiden ofte kan gi overraskende fangster av arter du ikke får i den varmeste årstiden. Lørdag, altså neste morgen var det et mer målrettet fiske etter en art jeg ikke har fått i Norge tidligere, og som du nesten aldri får på «slump». En god del planlegging og forberedelser for og finne denne «spotten» måtte til for og lykkes. I tillegg går det mot slutten av sesongen for denne arten. Sensommer og høst er nemlig den beste tiden for og komme i kontakt med denne litt «skumle» lange og nattaktive fisken. Etter å ha fått et par uavhengige tips om havål på en plass mellom Lillesand og Homborsund bestemte jeg meg for og ta en ekstra satsing i det området. Jeg har tidligere så vidt prøvd meg på dagtid på denne spotten uten resultat, men siden havålen er mest aktiv i de mørkeste timene bestemte jeg meg for og reise ut grytidlig om morgenen (kl 05.00) for og få med noen timer uten dagslys, for og se om det fungerer bedre. Siden fiskeplassen ikke er tilgjengelig fra land rigget jeg meg derfor til på plassen i båt og «plottet meg fast» med el-motoren. Jeg la ut et snøre vertikalt med en havfiskestang, og et lengre opp i ura med en haspelstang. Jeg agnet en 8/0 og en 10/0 krok med halv sild (som jeg fisket før jul). Jeg la meg dermed på vent for at den feite fine «julesilda» skulle spre sine lukter i området. Plassen ligger ved noen små skjær og det er svært kupert terreng i området, altså ideelt for havål på ca. 10-30 meters dyp. Det skjedde lite de første par timene, utenom en liten torsk som hadde slukt agnet, men jeg sørget hele tiden for å bytte og ha friskt agn ute. Så like før soloppgang registrerte jeg at det tikket i stangen som stod like under båten. Jeg lot den få et halvt minutt og dro til, og satte maksimalt press fra start. Jeg har tidligere fått et par åler utenfor England og lært meg at du får bare en sjanse på denne fisken. Får havålen sjanse til og presse seg ned i ura har du ikke en nubb sjanse. Fisken satt, og med det kraftige utstyret jeg hadde her, var det ikke veldig vanskelig og få den på rett vei selv om den kjempet hardt de første meterne. Ingen tvil, den kom raskt til syne og den lange ålen var lurt. Siden den ikke var av de aller største individene tok jeg sjansen på å løfte den om bord, det gikk greit. Da den landet på dekk i den lille båten gikk den praktisktalt berserk, men det hadde jeg faktisk også regnet med. En ål er bare en stor lang muskel, og er mer enn en håndfull for et voksent menneske. Jeg fikk etter hvert lempet den i en stor sekk og veid den til mellom 6,5-7kg. Lyset hadde nå heldigvis blitt litt bedre, men billedkvaliteten ble jo selvfølgelig ikke særlig bra når en skal prøve å ta bilder av seg selv i en ganske kaotisk situasjon. Uansett var havålen i boks på den nye artslisten min, og ekstra gøy at den også ble tatt ut i fra Lillesand. Tror ikke det er tatt mange havåler på stang i denne regionen før nei, så det ser jeg på som en ekstra bonus selv om jeg har gått målrettet etter den og vist at det fantes noen få her ute. Havålen ble selvfølgelig satt tilbake igjen, og tar jeg ikke feil er det flere av dem der nede på samme spotten! Snakk om fin start på året, la oss håpe det blir flere slike dager utover vinteren…. Asgeir