Facebook ikon Instagram ikon
14. juli, 2014 - Artsfiske

En artsrunde på Østlandet (del 1)

Hei, nå har jeg fått gjennomført et par hyggelige fiskedager på Østlandet. Skal en få fylt opp artslisten sin skikkelig må en på et eller annet tidspunkt ta seg en runde i de indre traktene der. En mengde av ferskvannsartene våre finnes nemlig i hopetall der inne, og flere av dem finnes kun i noen få vassdrag på den kanten av landet. For og gjøre turen mest mulig effektiv og fiskerik, tok jeg kontakt med en av Norges beste ferskvannsfiskere Ole-Håkon Heier. Ole-Håkon er blant annet kjent for sin hooked.no spalte 52 arter på 52 uker, og er fylkessekretær i Norges Jeger og fiskerforbund for Østfold. Til daglig bor han på sin gård på Degresnes i Rakkestad. Ole-Håkon har også flere Norgesrekorder, og er leder (eller president som han selv liker å kalle det) for fiskeklubben SFK Laken. Du kan altså godt si at jeg er i gode hender når han sa seg villig til å legge opp et artsløp for meg over to dager.

Ole-Håkon i gang med å fore opp den første fiskeplassen i 30 graders varme
  DAG 1 Første dagen skulle Ole-Håkon og jeg fiske sammen. Vi treftes ved Ågårdselva ved Sarpsborg hvor vi kjapt var i gang med å meite etter Brasme og Stam. Pølse, brød, og mark stod på menyen for fisken, og håpet var og lure opp en av de større stammene som stod i elva der. Vi foret opp og satte på ganske store pølsebiter på kroken. Etter en stund kom første napp uten at jeg fikk satt kroken skikkelig. For å gjøre en lengre historie kortere, hadde jeg på 5-6 stam som jeg rotet bort med å komme bort i baitrunneren (frikobler til spolen), og et mystisk snørebrudd. Uansett som plaster på såret kom det opp en flott brasme som dermed ble turens første nye art for meg.
en brasme og en fornøyd fisker
  Stammen måtte vi litt lengere nedi samme vassdrag for å lure. Den var ikke særlig stor, men en art er art, og siden programmet var så tett var det ikke tid til og nifiske etter store eksemplarer denne gangen (men vær sikker, en slik stor stam skal snart på land, en skikkelig spennende sportsfisk dette).
det ble til slutt en beskjeden stam

den ble selvfølgelig satt tilbake og skal bli mye, mye større
  Vår neste stopp ble utløpet av Glomma nær Fredrikstad. Her fisket vi på flere forskjellige arter og en grei vederbuk tok marken min på bunnen ganske snart. Jeg har gullvederbuk fra før på den nye artslisten min, så denne blir ikke registrert som ny art da, men et hyggelig gjensyn med en fisk det er lenge siden jeg har fanget.
en vederbuk blir tatt hånd om

er i slekt med gullvederbuken jeg fanget i fjor, derfor ikke ny art
  Så viste Ole-Håkon meg et område hvor de tidligere hadde fått en del sik. Sik er jo mulig å få på Sørlandet men her var det mulig og få dem på agn om sommeren også. Ole-Håkon fikk første siken på land, og vi var i gang. Etter en liten stund kom også min første sik på land, og enda en ny art kunne krysses av. En flott sik på 650 gram ble bare en av 5-6 fisker som vi landet i løpet av en times tid her på en spesielt fiskerik plass.
en pen sik på 650g (kanskje dagens fisk)?

småspist fisk med godt syn

Ole-Håkon med flere siker på land
  Videre gikk turen til Halden for og prøve å lure en hvitfinnet steinulke( HFSU). Vi var svært spent på vannstanden men den var perfekt. Fiske etter denne lille ulken foregår på den måten at du vader på grunt vann og snur forsiktig på steiner for og se om fisken ligger gjemt under dem. Et merkelig fiske med en kort micro (isfiskestang), og en liten krok med en ytterst liten mark bit på. Når du ser fisken gjelder det å plassere agnet like foran og håpe den tar. Dette gikk lekende lett. Jeg fant raskt 4-5 stykker og så var det plutselig en som tok marken. En hvitfinnede steinulken var sikret!
en liten ferskvannsulke

med hvite bukfinner som navnet tilsier

en ny art registrert på listen, like stas med liten som med stor
  Da var altså 4 (1/2) nye arter sikret første dagen, fantastisk bra! Det hører også med til historien at jeg fikk prøve meg på gullbust og gjørs, uten at vi fant disse to denne dagen. I tillegg kom det opp noen abborer og lauer, så en kan godt si at dette var en særdeles suksessfull fiskedag, takke være god guiding fra Ole-Håkon Heier.
gjørsen tar vi en annen gang, men et lite forsøk ble det
    Dag 2 skulle jeg farte rundt litt alene, med gode beskrivelser og tips fra samme mann. Følg med i neste innlegg, flere spennende arter på gang! Asgeir (med god hjelp av Ole-Håkon Heier)