Facebook ikon Instagram ikon
28. oktober, 2014 - Artsfiske

En skikkelig blanketur

Hei, Noen ganger (kanskje flere enn jeg ønsker å innrømme) går fiskingen skikkelig dårlig. Sist helg hadde jeg en slik tur. Det er jo klart at når en går ut for å prøve og krysset av «nye arter» på en artslisten og fra før har rundet 100, begynner det og bli litt vanskelig. Jeg har imidlertid en god del forholdsvis lette arter igjen å ta tak i, problemet er nå ofte at jeg ofte må reise et godt stykke, og da er det flere ting som må klaffe. Med på denne turen hadde jeg kompaniskap med John Olav Florø-Larsen, så kompetansen skulle det ikke stå på. Selv om vi hadde litt forskjellig fiskeagenda hadde vi begge som mål å få gjørs og krøkle på listen, og i alle fall og gjøre et solid forsøk på disse to ferskvannsartene. Siden vi hadde flere andre type ærend også denne helgen, ble det hele tatt litt på sparket. Det ble som vanlig en salig blanding av bilkjøring, business, fisking, Redbull, og gode diskusjoner. For å være mest mulig forberedt tok jeg like godt med den lille båten min på henger, da var vi sikret med et godt ekkolodd og minnkota i-pilot, og slapp å være avhengig av at andre stilte med flytemiddel. Et særdeles dårlig (men bedring i sikte) vær og flomvarsel, var ikke nok til å avlyse turen. Vi skulle jo uansett gjøre noe «fornuftig» utenom fiskingen. JOFL (John Olav Florø-Larsen) skulle hente ny bil, og jeg blant annet hente et nytt tungevindu……

det ble mange lange nattetimer i dårlig vær
  På veien østover stoppet vi i Oslofjorden, JOFL er på evig jakt etter den småflekkede rødhaien, og her finnes en av de beste «hotspottene» vi vet om. Siden jeg allerede hadde krysset av den småflekkede rødhaien lot jeg være å fiske denne natten, og var med som motivator og fyrbøter. I øs pøsende regnvær og vindt var nok det helt greit. Det ble kort fortalt mer røde pølser på bålet, enn små flekker på land, for og si det slik.
det er i alle fall slik småflekket rødhai ser ut, dette var en jeg fikk i januar
  Om morgenen satte vi turen for Tunevannet ved Sarpsborg. Høy vannstand og sjokoladebrunt vann gjorde plutselig den ganske overkommelige oppgaven med å lure noen gjørs på jigg mer utfordrende enn ventet. Vi fisket hardt med jigg fra morgen til langt ut på ettermiddagen uten så mye som et napp på bankers steder. Steder hvor enn vanligvis dunker opp tosifrede antall med gjørs i løpet av en dag. Vi hadde ikke en gang et abbornapp den dagen!
tror omtrent alle varianter ble testet denne dagen
  Litt forsinket la vi derfor litt slukøret turen innom krøkleplassen vi hadde i et vassdrag noen kilometer lengre borte i Østfold. Bare for å finne ut at forholdene var de samme der. Flere meter høyere vannstand enn normalt, og særdeles brunt vann gjorde forholdene vanskelige. Vi fant imidlertid mye stimer med fisk på ekkoloddet, men valgte å avslutte fiske etter en drøy time siden vi ikke hadde et napp på sabikihekle agnet med maggot. Vi fant vel ut at hadde det vært bitevillig krøkle, hadde den tatt nå. Vi måtte bare gi opp og satte kursen hjem. Det vil si at jeg stakk opp i Glomma nord for Lillestrøm bare for å finne ut at elven gikk mange meter utover sine vanlige bredder. Den bonus laken jeg hadde i baktankene får bare vente. Det er uansett ingen hast, laken er jo artig å fange hele den kalde årstiden, og gjerne på isen senere. JOFL fikk vel også gjort en stopp på vei hjem i ny bil, uten at fangstene der gav nye utslag på hans allerede velfylte artsliste.
tungevinduet som skal brukes utover høsten
  Det ble altså en skikkelig bomtur når det kom til fiske, men slik er det bare av og til. Jeg fikk imidlertid med et nytt tungevindu med meg hjem. Daniel Andre Bjørndalen (en annen aktiv artsfisker jeg kjenner) hadde nemlig tatt på seg oppdraget med å lage et nytt vindu til meg. Det vil si at jeg aldri egentlig har hatt et vindu, men nå har jeg altså det. Kommer tilbake med mer om det i et innlegg på bloggen snart. Asgeir