Facebook ikon Instagram ikon
2. september, 2014 - Artsfiske

Fettfinne weekend

Hei, Denne helgen skulle jeg endelig få satt av en dag til laksen. Det er faktisk flere år siden jeg sist tok meg tid til å fiske etter elvens dronning. Ikke det at jeg synes laksefiske er kjedelig på noen måte, men det har bare vært så mye annet morsomt fiske og bedrive de siste årene at laksefiske har blitt nedprioritert. Tidligere var jeg derimot en aktiv laksefisker og brukte opptil flere uker hvert år etter denne flotte fisken. Aller mest tid brukte jeg da i Årdalselva i Ryfylke. Årdalselva er en liten elv som ofte gav flott mellomlaks, og sjansen for storlaks var alltid til stede. Faktisk hadde jeg på min livs laks akkurat i den elven, en fisk som knakk kroken min etter 45 minutters fight! En laks jeg senere fikk vite var målt av en dykker som telte smolt i elven, til godt over 20kg. Uansett mange flotte lakser mellom 5 og 10 kg er kommet på land her, og jeg har virkelig savnet stemningen langs denne flotte elven. Derfor var det helt naturlig at jeg tok turen dit når jeg nå ønsket å få krysset av laks på den nye artslisten min. På vei til Årdalselva valgte jeg og ta en stopp på landets sydspiss, ikke langt i fra Lindesnes for og se om det var noen spennende fisk å se der. Tykkleppetmulte, havabbor, og sjøørret er jo alle tre interessante fisker du kan treffe på i den regionen, og verdt en stopp når du allikevel er på vei vestover. Jeg la straks merke til at det var mye liv, og flere plasser observerte jeg at brislingen ble jaget nær overflaten. På kort tid ble en del makreller og to sjøørreter landet. Det virket nesten som jeg kunne fange så mange fisk jeg bare hadde lyst til denne kvelden.

sjøørret i den gylne time

denne på rundt 2 kg tipper jeg
Jeg avsluttet fiske med en flott sjøørret tatt på flue helt ute i havgapet. En flott fisk som tok i det solen gikk ned. Så gikk turen videre til vestover i natten. Et raskt stopp hos John Olav F-Larsen som selvfølgelig også var ute og fisket i mørket i Rogaland. Det stoppet gav ikke noen nye arter denne gangen, til det var det fortsatt litt for mye bergnebb og krabber som stjal agnet, før en eventuell tangbrosme, som jeg var på utkikk etter. Uansett, det var jo egentlig laks jeg skulle ha og kl 4.30 tok jeg fergen fra Stavanger til Tau og var fremme ved elven ved soloppgang. I Årdalselva var det grei vannføring og det tok meg vel 20 minutter og lande en liten «svidde» (liten laks) som jeg satte tilbake igjen. Etter hvert kom det flere fiskere til, og det ble en hyggelig fiskeprat med andre fiskere utover formiddagen.
en typisk høl fra Årdalselven

en liten laks ble bokført og satt tilbake igjen
Jeg fisket vekselvis med flue, mark, og sluk, uten at det ble noe særlig mer som skjedde frem til klokken 12. Rundt kl 13 hadde jeg imidlertid på en skikkelig fisk, men bare noen sekunder før kroken glapp. Tidlig ettermiddag valgte jeg imidlertid å avslutte fiske, jeg hadde jo fått laksen og bokført arten på listen, og det begynte og føles på kroppen at jeg hadde vært våken i over 30 timer i strekk. Sengen fristet mer en laks akkurat da, og målet med og få laks på artslisten var jo allerede i boks. Laks ble art nummer 98 siden juni i fjor. Asgeir