Facebook ikon Instagram ikon
31. desember, 2012 - Aktiviteter / Happenings

Godt Nytt År!

Hei, da vil jeg ønske alle mine lesere et fantastisk flott nytt fiskeår! Håper også dere har gode minner i fra året som gikk, og noen lure planer for fiskesesongen som kommer, slik at dere kan lure storfisken i 2013. Her følger et lite tilbakeblikk fra bloggen fra året som gikk. Jeg startet bloggen i mars og må innrømme at det har tatt litt av etter hvert. Mange lesere, og mange hyggelige tilbakemeldinger har gitt god motivasjon for å fortsette. Håper du ønsker å følge med også i året som kommer også. Jeg håper og du kan ta deg litt tid til å hjelpe meg og sprer denne bloggen til venner og bekjente over det ganske land. Sender du meg en venneforespørsel på Facebook får du også oppdateringene der!! Her er noen høydepunkter fra 2012: (klikk på bildene for å få dem større) Mars Det var i mars jeg kom skikkelig i gang med bloggen, og det er i mars jeg har min årlige tur til Cuba. Cuba er blitt min favoritt fluefiskedestinasjon og jeg anbefaler alle som vil oppleve verdens tøffeste fluefiske på verdens tøffeste arter til å reise dit, minst en gang i livet. Kayo Largo er også blitt den destinasjonen med flest ”grand slam” de siste årene. Ellers er mars måneden for stortorsk i nord og vanligvis starten på sjøørretsesongen på Sørlandet. April April er absolutt den beste måneden for sjøørretfiske. Sjøørreten er skikkelig bitevillig og lett å lokalisere derfor går de fleste av turene etter havets dronning av sølv. Det er også måneden hvor en virkelig kan starte de fleste fiskeformer og jeg tar gjerne barna på deres første tur fra land i innlandet. Mai Mai er antagelig den aller beste fiskemåneden sør på. Da kommer det inn en rekker arter inn langs kysten for å feite seg opp eller gyte. Nesten alle flatfiskene er på plass også. I innlandet starter de første ordentlige klekkingene og ørreten vaker godt. Gjedda er ferdig med å gyte og er skikkelig sulten. Det samme er abboren som ofte biter best når lauvet på bjørka har fått ”muse ører”. Hele naturen livner skikkelig til, og det setter jeg og hele familien stor pris på. Juni Endelig sommer og nesten alt kan fiskes over alt! Steinbiten er på plass for å spise seg opp etter en strabasiøs gyting og er lett å finne utenfor kysten i båt. Fine dager på sjøen kan fra tidelig morgen til sent om kvelden. I innlandet biter også alle artene og det begynner også å livne til lengre inn i landet og i høyfjellet hvor ørreten biter villig. Laksefiske er også begynt i de fleste elver så jeg prøver å få til en tidelig økt der. Juli Juli er oftest kveite måneden i Nord og jeg prøver virkelig å få meg en tur opp på dette ekstremt spennende og krevende fiske etter havets store flate dronning. Røst, Lofoten, Troms og Finnmark byr oftest på et fantastisk fiske i juli på flere arter i tillegg til kveita. På Sørlandet boltrer vi oss med sene sommernetter og lange varme dager. Alt kan fiskes men berggyltefiske på gamlemåten med barna står skikkelig høyt, jeg blir selv også en liten gutt da. Ute på sjøen står makrellen og horngjeldene tett i tett og et artig fiske med lett utstyr kan anbefales til alle. August I innlandet er det nå godt og varmt og vi bruker ofte ettermiddager og kvelder i innlandsvann og meiter med barna. Suter, abbor, sørv og gjedde er villige. En familie tur til Finland gir oftest et rikt fiske etter abbor, gjørs og gjedde i sjøen der. Havfiske er også bra og dypvannsfiske på stille sommerdager kan absolutt anbefales. I august var jeg med Team Mustad på Statoils Heidrun plattform hvor vi fisket på 340 meters dyp etter digre brosmer, langer og ”nesten” rekordstore uere. September Det sene laksefiske fortsetter en stund til i Sør-Norge, og en flom gir garantert mye fisk på elvene. På kysten er det ofte variert og rikelig med fisk og arter som har blitt store og fine etter en sommer. Kystfiske lands land eller i båt er fortsatt veldig bra disse høstdagene hvor ofte vannet blir noe kjøligere. Det er egentlig bare fantasien som setter grenser på hvor og hvordan det skal fiskes på denne årstiden. Oktober Oktober er en av de beste månedene for å fange storgjedda som har feitet seg opp hele sommeren, så jeg prøver å legge noen turer etter denne. Ellers er lyren på plass i store mengder og et fantastisk dorge eller kastefiske kan finne sted. Ellers er det på slike fine høstdager fult mulig å ta med barna på sjøen. I år kastet vi flaskepost som senere blir funnet i Danmark. Jeg fikk også prøvd meg på skikkelig dyp etter håkjerringa uten at det var klaff denne gangen. November Det er ikke lett å komme utenom den fantastiske uer rekorden som ble satt på Heidrunn plattformen etter at mannskapet der begynte å fiske med sportsfiskeutstyr etter vårt besøk tideligere på høsten. Ellers en masse fisk om bord i båten når de få, men ekstra flotte solskinnsdagene dukker opp. Mitt nye gopro kamera fikk mange gode blinkskudd, og jeg håper det blir mange flere i året som kommer. Desember Desember er ofte en rolig fiskemåned men jeg fikk noen fine dager med fiske med agn fra land sammen med familien. Ellers er det jo måneden vi fisker juletorsken. En mengde med torsk trekker inn på grunnene når vanntemperaturen synker nedover i denne som oftest veldig kalde måneden. Vi fikk også prøvd oss på 600-700 meters dyp etter håkjerringa, den var dessverre ikke på plass da men vi finner den nok i løpet av 2013!   Godt nytt fiskeår! Asgeir (foto: Egra, Grønberg, Sivertzen, Skuseth, og Alvestad (ill.foto intern.))