GPS Styrt el-motor
Hei Jeg deler denne informasjonen igjen i dag. Det er mange som skaffer seg en slik genial fiskemotor nå, og jeg har nesten daglig spørsmål om disse frontmonterte gps styrte el-motorene. De er like nyttig for fluefiskeren som dypvannsfiskeren, så virkelig noe å sjekke ut for deg som trives ute i båt. Frontmontert GPS styrt el-motor Etter tipset om dregging på dypt vann er det nå naturlig å gå inn på den andre løsningen som gjør at du lett kan ligge stille uansett hvilket dyp du fisker på. Det finnes nemlig et par typer frontmonterte el-motorer som gjør at du kan «ankre» opp uten å bruke dregg og tau i det hele tatt. Motorene gjør nemlig jobben med å holde deg i posisjon. De har en innebygd GPS enhet som gjør at når du bare trenger å trykke på ankerknappen på fjernkontrollen så vil motoren holde båten på samme sted. Det at motoren er linket opp mot satellitter gjør at du kan konsentrere deg 100% om å fiske. Ankring er imidlertid ikke det eneste de nyeste modellene kan gjøre for deg som sportsfisker. Det er en hel del andre funksjoner som også er tilpasset sportsfiskeren. Jeg skal komme innpå de viktigste av dem her i dette innlegget. Vær også oppmerksom på at det finnes ulike saltvanns og ferskvannsmodeller, og at du må ha en større og kraftigere el-motor, jo større båt du skal manøvrere. I tillegg til selve motoren kommer kostnader på batterier og lader. Nye moderne lette lithiumsbatterier er å anbefale. De holder lenge og lades raskt opp, men de koster en god del i innkjøp. Jeg har kjøpt et par sett med batterier hos Alternativ Energi as, og de har jeg vært strålende fornøyd med. To produsenter av baugmontert GPS motor Det finnes i dag to produsenter som tilbyr denne type frontmontert el-motor med innebygd GPS. Det er Motorguide sin utgave som i Norge leveres av Brunswick Marine og det er Minn Kota sin utgave som leveres av Flak as. Jeg har selv nå hatt Minn Kota ST80 i tre år og har naturligvis mest erfaring med denne. Fiskekompis Tommy Egra har gjort en test av begge typene i siste nummer av bladet Jakt & Fiske, og hans erfaringer viser at de i utgangspunktet er ganske like, men med en liten fordel Minn-Kota. Den vesentligste tingen er allikevel at Minn Kota kan kobles opp mot Humminbird kartplotter, mens Motorguide er kompatibel med Lowrance sine kartplottere. Dermed er det jo smart å kjøpe modellen som passer til resten av elektronikken du har om bord slik at du kan brukt alle funksjonene. Uavhengig av produsent finnes det noen begrensninger du må være klar over. Blir båten for stor og har for høyt vindfang vil nok selv ikke de største modellene klare påkjenningen når det er mye vind og strøm ute på vannet. Jeg vil si at båter opp mot 23 fot er innenfor det de kan klare hvis forholdene ikke er for krevende med for mye vind over lang tid. Ellers er du avhengig av at bølgehøyden ikke blir så stor at båten gynger så mye at propellen mister taket i sjøen. Båten bør av samme grunn heller ikke ha for høy baug slik at stammen og propellen stikker godt nedi når den er helt utslått. Lengden kan justeres opp og ned, men den største modellen har en makslengde på 152 cm stamme. De viktigste funksjonene Du kan uansett uavhengig av kartplotter styrer selve el motoren fra en fjernkontroll du har liggende på dashbordet, eller har i snor rundt halsen. Samt at det finnes en pedal som du kan bruke hvis du ønsker det. Motoren starter du med en på og av funksjon som du bruker når motoren er slått ned med propellen i vannet. Så langt har du måttet senke og heve (legge inn) motoren for hånd, det er veldig enkelt, men nå har Minn Kota kommet med en modell som også gjør dette automatisk. Til nå har denne funksjonen bare kommet i ferskvannsmodellene, men i løpet av vinteren kommer også den automatiske senke/heise utgaven for saltvann til Norge, så vidt jeg har skjønt på leverandøren. https://youtu.be/y5ejwRj9t1Q For meg har ankerfunksjonen vært den klart viktigste detaljen for mitt fiske. Det at jeg nå kan trykke på en knapp på en fjernkontroll for å få båten til å ligge helt i ro er bare en drøm, og antagelig verdt prisen for motoren i seg selv hvis du for det meste bruker båten til fiske da. Før måtte jeg ligge å kjøre/bakke mot drift retningen, eller styre med langt tau og dregger, eller drivanker for at jeg skulle kunne fiske effektivt. Ankerfunksjonen er like viktig for meg når jeg kaster med sluk eller fluestang, eller når jeg fisker dypt ned i havet fra båt. Når disse el-motorene er utstyrt med et godt batteri gjør det at du kan fiske hele dagen med manuell funksjon. Det vil si at du kjører og styrer båten med frontmontoren via fjernkontrollen. Du svinger og justerer farten veldig enkelt med piltaster, og det gjerne samtidig som du fisker fra hvilken som helst plass i båten. Du kan også kjøre den i Cruse Controll mode. Den vil da kjøre deg i den retningen og i den hastigheten du stiller den inn i, uavhengig av vær og vind. Hastighet og retning styres altså via GPS delen, og den justerer automatisk motorkraft og retning i forhold til dine ønsker selv om værforholdene (strøm/vind) er ustabile. Du kan også kjøre den på AutoPilot til ønsket sted, eller tilbake til utgangspunktet der du startet, med bare et enkelt trykk på fjernkontrollen. Skal du få maksimalt ut av øvrige funksjonene bør du skaffe deg en modell (en såkalt link/pinpoint modell) som kan linkes til ekolodd/kartplotteren din (MinnKota til Humminbird, og Motorguide til Lowrance). Da får du enda flere muligheter. Da kan du styre motoren via skjermen til kartplotteren i båten. Du kan for eksempel registrere og følge en fast rute, eller kjøre mot et lagret waypoint. Du kan til og med få motoren til å følge dybdekurver eller andre punkter på kartet i den hastigheten du ønsker. Under praktisk fiske For meg er altså ankerfunksjonen nesten i seg selv verdt prisen for en slik motor. Den bruker jeg hver gang jeg er ute å fisker. Hvis jeg trenger litt drift kobler jeg den bare av noen sekunder for deretter å ankre på nytt, dermed får jeg flyttet meg punktvis over fiskeområdet samtidig som snøret hele tiden er på riktig plass. Ønsker du en rolig jevn drift stiller du bare motoren via fjernkontrollen i den retningen du ønsker driften og velger farten selv. Dette er en genial måte å fiske av vanskelige områder på. Det kan for eksempel være å fiske like under en bratt kant, eller igjennom et trangt sund. Jeg har også brukt frontmotoren til dorging, enten alene eller som overstyring når hovedmotoren også gir motorkraft til samme tid. Ellers bruker jeg den veldig mye i manuell posisjon under natt og dagfiske hvor jeg står i baugen å fisker samtidig som jeg speider etter fisk. Når du står rett bak motoren i front får du en flott oversikt over områdene du nesten lydløst siger innover. Ser jeg fisk eller en hottspot, er det bare å finmanøvrere seg i posisjon, eller stoppe båten med ankerfunksjonen å begynne å kaste. Kort sagt er disse GPS styrte el-motorene blitt en fiske revolusjon for båtfiskerne. For meg er det nærmest blitt en «før og etter» opplevelse, og jeg har mange ganger tenkt på hvorfor jeg ikke skaffet meg en slik tidligere. Både i USA og i vårt naboland Sverige har de skjønt dette for lenge siden, og det er helt normalt at en fiskebåt er rigget med en slik en både til fiske i fersk og saltvann. Jeg tror det ikke tar lang tid før mange flere også får opp øynene for disse motorene i Norge. Husk også at du kan kjøpe flere festebraketter. På den måten kan du enkelt flytte motoren i fra båt til båt hvis du tilgang til flere. Under får du mer introduksjon i levede bilder: https://youtu.be/yjD2wQ_5a_8 https://youtu.be/jhOiHlhP2sU https://youtu.be/ARRGWLDwiAw https://youtu.be/J-AzxTzF9Eo Asgeir (foto Tommy Egra og Asgeir)