Facebook ikon Instagram ikon
24. juli, 2017 - Aktiviteter / Happenings

Guiding til 100 arter

Hei bare innpå i dag for å fortelle om en svært hyggelig fisketur her forleden. Gjermund Daniel Nomeland fra Vinje nå bosatt i Kristiansand, og undertegnede hadde nemlig planlagt en liten målrettet artsfisketur. Gjermund har klart å fange hele 97 arter på stang i Norge, og vi ble enige om at tre av de han manglet var mulig å nå med en målrettet satsing på en kveld/natt i Lillesand. Jeg stilte selvfølgelig opp som guide når en slik milepæl skulle nås. Vi planla turen godt, men været var dessverre ikke helt på vår side. Nattfiske krever nemlig helt blank overflate når du skal fiske og speide i fra båt med lys. Værmeldingen spådde vind, men jeg mente vi bare måtte prøve oss så fikk vi bare håpe at den la seg såpass at vi fikk noen muligheter.

Art nr 98 Bergkutling

IMG_1245   Første arten det skulle satses på var bergkutling. Her har jeg en «bankers» plass hvor vi tok båten ut til en holme og gikk i land med micro-stengene våre. I de små pyttene mellom svabergene finnes små kutlinger rundt et gram eller mindre. Derfor måtte Gjermund ned i de minste tanago krokene og agne med små fragmenter av kokt reke. Jeg fant to individer når jeg flyttet tangen og fant en liten grusflekk. Gjermund brukte ikke lang tid på å lande et par individer og dermed var det stor glede og art nummer 98 i boks. Dette kutlingfiske er ganske lett, bare du vet hvor de bor.

Art nr 99 Øyepål

IMG_1249   Neste art er ikke fult så lett å bestille, men jeg har to tre plasser hvor jeg ofte fanger øyepål. Øyepålen er en liten torskefisk som ligner svært mye på sypike. Den er ofte enda mindre og har et klart underbitt i motsetningen til sypiken som har overbitt. Plassen jeg hadde pekt meg ut ligger på en topp på ca 50 meters dyp. Rundt på alle kanter er det mudderbunn og ca 80 meters dyp. På slike harde topper er det ofte mye fisk og da særlig hvitting og sei. Når vi denne kvelden satte ut sabiki heklene agnet med makrell og reke var det dessverre også så mye makrell under båten at vi måtte gi opp og flytte fra plassen. Jeg valgte å kjøre båten til et annen god sted, men jeg var helt klart mest opphengt til å prøve den første plassen en gang til. Dermed gikk turen ut dit igjen like før det ble mørkt. Heldigvis hadde makrellen gitt seg og Gjermund fikk satt snørene ned til bunnen. Vi dro mengder med sypiker, hvitting, torsk og sei men endelig kom øyepålen til syne i enden av sabikien til Gjermund. Da ble det liv i båten og kvelden var allerede mer enn reddet med to nye arter. 99 var altså et faktum!!

Art nr 100 Tunge

IMG_1274   Etter stor suksess bestemte vi oss for å klargjøre for nattfiske selv om det blåste ganske bra. Håpet var at det skulle stilne av litt mer og at vi kunne finne noen plasser som lå i le slik at vi kunne få noen muligheter i løpet av natten. Tidligere på dagen hadde jeg funnet noen børstemark og Gjermund hadde alt klart når mørket hadde lagt seg og hodelyktene lyste opp områdene rundt båten. Ganske riktig måtte jeg bruke litt tid på å finne områder som det var mulig å se noe som helst. Heldigvis kjenner jeg disse områdene svært godt og spenningen steg når vi endelig kunne begynne å søke av noen sandflekker . Plutselig lå targetarten å lyste mot oss, en flott tunge. Gjermund tredde på børstmarken på krok nr 6 og firet ned like i forkant. Dessverre ble det såpass med bølger at sikten og fisken forsvant like raskt som den kom til syne. Dette stedet var allikevel vår beste sjanse så vi valgte å vente noen en del minutter og så ta en ny runde. På veg tilbake lå det jammen en ny tunge enda grunnere! Gjermund firte ned agnet og plundret litt siden sikten kom og gikk, og det var vanskelig å se børstemarken. Allikevel tok tungen to ganger men falt dessverre av begge ganger på veg opp. Når enn ikke ser agnet er det svært vanskelig se om den hadde slukt kroken eller ikke. Det hører også med til historien at Røde kors og politi kjørte helt opp til oss mens Gjermund presenterte agnet foran tungen. Skikkelig irriterende, men de var bare ute etter opplysninger om vi hadde sett noen blinkende røde nød-lys i området. Det hadde vi ikke, men minuttet etter de hadde forlatt oss fikk Gjermund enda en sjanse på tungen.  Da sugde den endelig inn hele børstemarken. Jeg fisket frem hoven og art nummer 100 ble reddet nærmest på overtid!! Fantastisk opplevelse å være med på. Gjermund var i «artsfiskehimmelen» og fikk snaut frem noen ord.   https://www.youtube.com/watch?v=y4hZfQYIlCA   Det ble altså en perfekt kveld og natt, og alt gikk 100% vegen, noe det absolutt ikke alltid gjør. Gratulerer med 100 arter på stang Gjermund, og lykke til med videre satsinger!!   Asgeir (beklager svake mobilbilder/film i dagens innlegg)