Facebook ikon Instagram ikon
29. juli, 2017 - Aktiviteter / Happenings

Junior med sin første laks (film).

Da har jeg hatt to vidunderlige dager med laksefiske i Rogaland. Det vil si at jeg tok barna med på en jobbrunde og fisket kveld og morgen i to av landsdelens elver. Først hadde vi en runde i Ognas øvre deler og så var vi så heldige å få til en runde i Årdalselven i Ryfylke. Jeg kommer snart tilbake med en bedre presentasjon om fisket og om elvene i innlegg ganske snart.   IMG_1331   I dag vil jeg bare dele et av mine stolteste og beste fiske-øyeblikk med dere. Min sønn Olli August fikk nemlig på, og landet sin første laks noen sinne. Dere som følger bloggen vet jo at begge barna ofte er med på fisketur, men denne gangen skulle virkelig fiskelykken nå nye høyder for junior som nå akkurat har fylt 10 år. Han har også sin egen YouTube kanal og redigerer sine egne filmer der. Dermed måtte jo denne opplevelsen deles med levende film på hans egen kanal. Sjekk ut våre utrolig spennende minutter i filmen under.   IMG_1334   Det hører med til historien at han var svært ivrig i elven og stod å kastet i timevis. Han ville ikke gi seg, og jeg måtte nærmest dra han opp av elven for å få i han noe mat utpå kvelden. I siste økt bar jeg han ut på en stein slik han kunne kaste ut i et lovende stryk. Jeg stod å fisket med flue litt lengre ned når jeg hørte at han skrek: Jeg har fisk!! Jeg trodde nesten ikke det var sant, men når jeg snudde meg så jeg en liten gutt som ni holdt i stangen. Stangen stod i en kraftig bue og den lille gutten ble nesten dradd ut i elven av laksens krefter.   IMG_1343   Jeg fikk etter hvert lagt fra meg fluestangen og løftet han inn til elvebredden slik at han skulle få kjempet videre med laksen. Jeg fant ut at her gjelder det å være rask og redde fisken hvis det var mulig. Han fisket med 0,20 FireLine og jeg visste at hvis laksen fikk dradd rundt noen store steiner var det hele over. Jeg prøvde derfor å ta laksen så kjapt som mulig med begrenset hell, men til slutt fikk vi den i land. En flott laks på 5,9 kg lå i våre hender og Ollis første laks og største fisk var et faktum. For en fantastisk øyeblikk!   IMG_8485   Fisken tok forøvrig en grønn toby salmo 40g. Sjekk ut filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=ssXPopd6FEI   Asgeir (med god hjelp av Jaran Bøen, Aino og Olli)