Facebook ikon Instagram ikon
21. september, 2014 - Artsfiske

Lagesild (ny art)

Hei, Noen ganger handler fiske om tilfeldigheter og litt flaks, og denne gangen var det kun tilfeldigheter som gjorde at jeg var i området med barna for å plukke sopp, da jeg så stimer med fisk som vaket tett og nærme land. Siden det kun er abbor, ørret, og litt røye, i vannet skjønte jeg fort at dette faktisk kunne være lagesild som var oppe i overflaten og tok til seg føde. De tydelige rolige «sikvakene» hvor en så vidt så snuten og påfølgende ryggfinne, gjorde meg enda mer sikker på at lagesilda nå kanskje var innenfor rekkevidde.

min første lagesild på stang noensinne
Vi var som sagt og plukket sopp ved Grimevannet i Lillesand og det gikk i mot kveld. Så da jeg så disse stimene kjørte jeg barna hjem og fant frem fluestanga. I fjor høst hadde jeg prøvd meg på dypet med hekler og supersmå agn uten resultat. En vinter uten gangbar is gjorde også satt en stopper for ytterligere satsing på denne arten. Når den nå viste seg i overflaten måtte jeg bare benytte sjansen tenkte jeg. Jeg fant en # 5 stang og satte på en supertynn fortom (0,11 spiss)og de minste fluene i boksen. Jeg knytet en nymfe i enden, en klekker i midten, og en tørr innerst. Taktikken ble og få presentert alle tre fluene i stimen sammtidig, en av disse måtte være i rett «fase» for denne fisken som helt sikker var svært selektiv.
et klart underbitt er det sikreste tegnet
Jeg har fisket sik i Nidelva i Froland i mange år i oppveksten, og vet at de kan være særdeles sære, og at det stort sett bare var mygg (noen få ganger vårflue) imitasjoner som fungerer. Dermed var det samme altså samme taktikk her. Når jeg var på plass igjen, så jeg helt tydelig flere fisk i følge som rolig gikk opp og slurpet i seg mygg. Det var nærmest som de støvsuger overflaten, og var ganske ulike ørret i oppførselen.
en sølvblank kropp veldig lik sik når den blir så stor
Jeg hadde ikke båt så jeg måtte kaste fra land, heldigvis var det gode åpninger, og et par av stimene kom stadig innenfor kastelengde. Det var nå nesten mørkt og nesten helt blikk stille da jeg gjorde de første forsiktige kastene. Allerede på andre kast så jeg et klart trekk i fortommen i det en fisk helt klart tok tak i en av fluene, uten at jeg fikk den til å sitte. Spenningen var stor da dette skjedde igjen fem minutter senere igjen, men med samme resultat.
enda et snutebilde for å bekrefte den særegne munnen
Etter en nervøs plundring med en vase hvor alle tre fluene hadde tvinnet seg sammen ble det endelig et nytt drag, og jeg lot vente med tilslaget til jeg kjente fisken i stangen, jeg løftet forsiktig og ja, der satt den. På den korte avstanden så jeg med en gang at det blinket i sølv. Endelig kunne jeg lande en sølvfarget sild som jeg lenge har hatt på ønskelisten min. Den hadde tatt den midterste myggklekker varianten, og kroken hang helt innerst i gapet.
mer sølvglinsende sildeskjell som faller veldig lett av ved berøring
Når jeg fikk løftet den egentlig forbløffende store «silda» ut av hoven sa jeg nei, nei, nei… f…. det er jo en sik! Sik har jeg jo på artslista, og håpet var jo lagesild! Jeg var ganske i villrede fordi jeg har fått en del sik men aldri lagesild, hva er egentlig forskjellen? Selv om jeg egentlig kanskje hadde mest tro på at det var en sik jeg hadde fanget, tok jeg noen bilder på fiskeplassen i det det begynte og bli helt mørkt. Jeg slengte fisken i hoven  og inn i bilen, og kjørte hjem for og sjekke nettet for å finne ut av dette med sik, kontra lagesild. På veien begynte jeg også å tenke over at jeg aldri har hørt om sik i dette vannet, men enn vet jo aldri.
en riktig pen størrelse og på flue

myggen som lurte lagesilda
Hjemme fikk jeg en godfølelse da jeg leste om at underbittet var det sikreste tegnet på at fisken jeg hadde fått var en lagesild og ikke en sik. En kjapp sjekk på Norgesrekordlisten viste at den gjeldene rekorden på lagesild var 25 gram, denne var jo mye større. Frem med vekten inne på kjøkkenet, og 251gram lyste mot meg… wow 10 ganger større!! Den velfødde lagesilda var full av rogn og var nok klar for gyting om en måned eller to, og gav nok noen ekstra gram på vekta (Lengde drøye 29cm). Hjemme på kjøkkenet sjekket jeg også mageinnholdet, og jo ganske riktig, en grøt plankton og en mengde mørke små mygg var å finne i magesekken.
et "kjøkkenbord bilde" som viser vekt og rognstinn fisk, 251g (10 ganger større en gjeldene Norgesrekord)
Satser på å sende inn en registrering til Norgesrekordlistene i Villmarksliv på denne fangsten, så får vi håpe de er enige om at dette virkelig er en lagesild og ikke en sik. Senere på kvelden tok jeg også et par telefoner til grunneiere som bekreftet at det er lagesild og at det ikke er uvanlig at de er opp i 200-300 gram i Grimevannet. Ønsker du å prøve deg, er det fritt frem bare du kjøper fiskekort. De er svært rimelige og kan blant annet fås kjøpt i butikken Jernia Ole Olsen i Lillesand sentrum.
i skummringen stilnet det helt av, og for en kveldstime i Grimevannet!
  Her kan du lese mer om lagesilda: http://www.luontoportti.com/suomi/no/kalat/lagesild   Asgeir