Facebook ikon Instagram ikon
30. oktober, 2015 - Aktiviteter / Happenings

Litt av et fluefiske år (2015)

For dere som følger bloggen daglig har dere sikkert fått med dere disse fangstene tidligere, men for min del sitter jeg igjen med en skikkelig god følelse for dette året (2015) når det kommer til fluefiske. For meg har nemlig dette sesongen gitt meg noen fangster jeg nesten ikke turte å drømme om for bare noen få år tilbake.   IMG_75279-tile   Jeg hadde nemlig i hele oppveksten sett i blander og på film om det fantastiske fiske som finnes rundt om i verden. Selv om det den gang bare var en fjern tanke eller en drøm som lå langt frem i tid, satte jeg det som mål at jeg en gang i fremtiden skulle få oppleve dette eventyret i løpet av livet. Den gang hadde jeg ikke noe spesifikt mål om art eller størrelse som skulle fanges, men heller en drøm om å få oppleve tropisk fiske generelt. Jeg hadde min første fiskereise som junior når jeg vant en fiskekonkurranse i regi av Svenske Fiskejournalen. Den gikk til Gran Canaria hvor jeg fisket med andre vinnere fra andre land med charterbåter utenfor kysten der. En opplevelse jeg enda husker som om det var i går. Den Svenske fiskelegenden Anders Forsberg tok i mot oss, og ble med på dagene med fiske der nede. Det hele endte med at jeg også vant en innlagt konkurranse blant deltagerne der nede, ved å lande en makohai! Premien var en ny fiskereise til Åland samme vår. Etter disse første turene gikk det nesten slag i slag. Jeg kom inn i fiskebransjen hvor flere av våre utenlandske kollegaer og samarbeidspartnere hadde kontakter, og ikke minst kunnskap om hvor i verden det var best fiske. Vi la til og med inn bonusturer hvor vi reiste å fisket istedenfor å ta ut pengene i lønn. På den måten fikk vi turene til nesten halv pris. Etter hvert ble dette tropiske fiske nesten som narkotika. Du telte måneder, uker, dager og omtrent timer til neste drømmetur. Nå har jeg sikket nærmere 40 turer til forskjellige land, men fortsatt gleder jeg meg som en unge til neste. Ikke misforstå meg, jeg elsker å fiske i Norge. Før jeg var 20 år hadde jeg over 20 000 timer bak fiskestangen her hjemme, og jeg har holdt trykket oppe ganske bra selv med full jobb, barn etc. Jeg fisket her til lands likegodt  fra hav til fjell, og ville ikke byttet «hjemmebane» med noe i verden. Allikevel vil jeg si at det tropiske fiske topper det Norske med god margin når det kommer til opplevelsen, men det avhenger av at du reiser til riktig sted, og til riktig tid. Alle de 122 forskjellige artene jeg har fanget på stang i Norge har sine utfordringer, teknikker og unike opplevelser som jeg ikke ville vært foruten. Det er allikevel få av dem som kan matche de råeste fiskene i tropene.   DCIM100GOPRO   Det artigste er faktisk at en god del av fiske utenlands gir meg større utfordringer enn det fiske jeg er oppvokst med. Ikke bare fisker du på bortebane, men du fisker i omgivelser du vanligvis ikke oppholder deg i når det kommer til natur og temperatur. I tillegg er artsrikdommen enda større og fiskene er voldsomt mye sterkere enn her hjemme. Du må lære deg helt nye teknikker å tenke på helt nye måter, samt at utstyret bør oppgraderes. Jeg har sett og fisket sammen med landslagsfiskere og casting folk, og sett at mange har blitt som små barn eller nybegynnere med fluestangen når de har møtt disse råe fiskene for første gang. Dette fiske gir altså maksimale utfordringer og krever sin mann (eller dame), og det krever ofte langt mer av fiskeren og utstyret enn det fiske du kan oppdrive her til lands. Avhengig av hvilken art du jakter på, er altså utfordringene og ofte vanskelighetsgraden større enn her hjemme, selv om vi ofte benytter oss av lokale guider. Vi bruker i første rekke guider for ikke å bruke unødvendig mye tid og penger på dødtid. I flere områder (som for eksempel Cuba) er det påkrevd å bruke guider. Vi må allikevel selv løse situasjoner og jobber som et team for å få mest mulig ut av dagene. Det er heller ingen tvil om at jo mer erfaring du har, til mer får du ut av turene og selve fiske. For meg blir derfor mye av det tropiske fisket virkelig «prikken over ièn» eller «desserten» i min sportsfiskhverdag.   Toppscore 2015 I år har jeg virkelig hatt mitt fluefiskeår! Det er selvfølgelig også artig å se at prestasjonene er blitt lagt merke til i miljøene som er eksperter på dette utenlands. For meg er det mer en bekreftelse på at vi har valgt riktig plasser, teknikker og utstyr. Eller kanskje aller helst vi har klart å lære oss og fått rikelig med erfaring selv på svært begrenset tid. Vi bruker tross alt bare noen uker av året på dette tropiske fluefiske. Utenom den helt spesielle Super Grand Slamen jeg tok på Cuba i 2011 er nok følgende fangster fra i år blant mine gjeveste fangster på fluestang noen sinne.   Mutton Snapper med mer IMG_7577 En grov Mutton Snapper representerer her egentlig en gjeng med assorterte tropiske fisker jeg fanget på flue i år. Horseye Jack, Barracuda, Bonefish, Tarpoon og Snook og en rekke andre arter ble landet mens vi fisket så variert som mulig med flue på Cuba i våres. Jeg synes faktisk at det kan bli litt ensformig å jakte en eller to arter flere dager på rad, så litt forskjellig artsfiske ligger mitt fiskehjerte nærme selv med fluestang i hånden. Et par vanlige «grand slams» ble det også dette året.   Lemon Shark på 2m + DCIM100GOPRO Et stort mål ble også nådd når jeg fikk en Lemon Shark på over 2 meter til å ta fluen. Det har alltid vært en nesten marerittaktig drøm å få en av disse enormt sterke haiene til å ta fluen. Dette er haier som jakter bonefish og andre superraske fisk til vanlig. Haiene her nede står derfor ikke særlig tilbake i styrke, fart og utholdenhet de heller. Noe jeg til den grad fikk kjenne, en enhånds #12 Hardy Proaxis ble tøyd til yttergrensene før en heller likblek guide hjalp til med å løsne kroken. En opplevelse for livet!   Gigantisk Permit IMG_8066 Permit er fluefisken over alle fluefisker, og det er faktisk mange som bruker mange år av livet på å fange en slik en. Jeg har fanget 5, og i år kom virkelig drømmestørrelsen. En gigantisk permit dukket opp siste fiskedagen, og den tok fluen etter et perfekt kast. Et enormt første utras på 300 meter og en kamp på 40 minutter tok det for å få landet den. Guiden så med en gang at dette var en permit helt utenom det vanlige. Siden guiden jeg hadde denne dagen er den mest erfarne, og den som har guidet til flest permiter på Cuba, så må jeg bare ta hans ord for hva det er verdt. Detter er den største permiten som er fanget på Cayo Largo, og antagelig en av de største som er fanget på fluestang i Cubas historie mente han. Og ja, et minne for livet.   Sailfish verdens raskeste IMG_2455 Det fjerde og siste drømmefangsten med flue i år kommer i fra Malaysia. Etter tidligere ha mislykkes i Kenya var det nå endelig en ny sjanse til å få verdens raskeste fisk på flue. Seilfisken er målt til en toppfart på 110 km/t og er derfor også selvfølgelig et drømmemål for en fluefisker. Seilfisk på flue er altså et mål jeg har hatt en stund. Tredje dagen i Malaysia ble satt av til kun fluefiske,  og jeg ville gi alt for å få en til å ta. Det gjorde den, og faktisk ble det tre seilfisk på flue de neste dagene, den største på over 40kg! Ikke veldig mange nordmenn har tatt denne på flue, og selvfølgelig en opplevelse for livet. Selv om året har vært spesielt bra, er det fortsatt mye spennende å fange på flue i utlandet fremover. Jeg har allerede noen planer om hvilke fisker som har tatt plass øverst på ønskelisten etter at årets fangster. Følg med på bloggen, eller send meg en melding hvis du vil bli med på noen av verdens råeste fluefisketurer i årene som kommer. Her er også et par levende bilder fra fluefiskeåret 2015:   https://youtu.be/fbvSuVwtpCY     https://youtu.be/YMu8_nrI5To   En ekstra god takk til alle fiske kompiser som har samme lidenskap og er godt selskap på turene. Det er alltid ekstra morsomt når du har noen å dele opplevelsene med!! Asgeir