Facebook ikon Instagram ikon
3. juni, 2017 - Artsfiske

Ny art #129 Langhalet langebarn

Da er vi altså havnet litt på artskjøret igjen. Det er dessverre ikke mange nye arter å oppdrive når enn har krysset av såpass mange på artslisten, men noen få er det. Langhalet langebarn er en av dem. Du har kanskje ikke hørt om den? Det er i så fall ikke veldig rart. Dette er en art som står i artsbøkene, men som for første gang ble fanget på stang i fjor.

merksnodig fisk, en ekstra lang mini lange
  Det var den dedikerte undervannsfotografen Rudolf Svensen (UW Photo) som først oppdaget en liten stamme av arten i Hafrsfjord i Rogaland. I fjor sommer bestemte Sebastian R Pedersen seg for å gjøre en satsing på plassen, og lykkes etter mange iherdige forsøk fra en liten gummibåt. Sebastians suksess gikk jo selvfølgelig ikke u påaktet hen i artsmiljøet, minutter og dager etterpå satt flere på samme sted å prøvde lykken. Det viste seg allikevel at arten var vrang og bare en håndfull individer så dagens lys.
det krever litt utstyr og du må ut i båt
  En av de som fikk arten var fiskekompis John Olav Florø-Larsen som bor like ved fjorden. Det var derfor ganske naturlig for meg å kontakte ham når nå tiden var inne for en satsing på arten fra min side. I god artsfiskeånd (de fleste fornuftige og oppegående deler plasser via opphavsmannen) tok jeg også kontakt med Rudolf og Sebastian også, og fikk gode opplysninger i forberedelsene. Som i alt annet artsfiske er nemlig forberedelsene nøkkelen til suksess. Når vi i tillegg nå snakker om små fisker på dypt vann kan det ofte bare være små detaljer som avgjør om det blir blanking eller ikke.
minitakkel med krok 16 glidebom og 0,10-0,20 fluorocarbon
  Takkel, plass, drift, utstyr, tidspunkt og ikke minst agn er ekstremt viktig for å lykkes. Både JOFL og undertegnede med flere, har lenge grublet på hvorfor så få fisker har kommet opp med såpass mange timer med satsing. De som ble tatt i fjor bet på en liten bit av kokt reke på 16-18 str krok. Vi mente at det må være et bedre agn. I bøkene står det at de bla spiser slangesjøstjerner og disse prøvde vi å fange i teine på stedet uten resultat. Et annet agn vi gjerne ville teste var rå strandreker som har gitt god uttelling tidligere på de fleste arter. Et lass av disse ble fanget og var med ut i båten når JOFL og undertegnede dro ut i min lille båt torsdag ettermiddag for å satse.
små strandreker
  Da var vi altså på veg ut. JOFL hadde fått arten i fjor, men Rudolf hadde også observert Tverrhalet langebarn (ikke fanget på stang i Norge enda) på samme posisjon. Den er ganske lik art, men har som navnet tilsier bla en rettere hale. Dermed var han mist like motivert for satsingen som meg. Vi har også den lille uhøytidelige konkurransen hvor vi kniver om å komme først til 130 arter fanget på stang i Norge. JOFL lå på dette tidspunktet på 129 og jeg på 128 så litt intern moro var det også med å se hvem som lykkes med dette. I potten ligger en bedre flaske med champagne å venter på den heldige.
vi er i gang, JOFL i baugen

og ventet på ørsmå napp med lette følsomme ferskvannsstenger
  Uansett, båten ble plassert på dregg på punktet det tidligere var fanget langhalet langebarn i Hafrsfjord, og vi kjørte ned de super lette taklene våre med forskjellig agn. Personlig prøvde jeg både med råreke, kokt reke, blåskjell og gulp. Ganske riktig begynte vi å dra mengder med små sandflyndrer, som er det aller største problemet når du har små kroker plassert på bunn. Vi kjørte to stenger hver (dvs 6 kroker) så det gikk i ett med avkroking og agning. Men så etter trekvarter ble det liv i baugen av båten, en langtynn skapning ble vippet inn av JOFL. Yes hann er her, og vi er på riktig plass. Den hadde dessuten tatt rårekene vi hadde fanget. Kanskje hadde vi knekt agnkoden?
John Olav Florø-Larsen med den første ombord

og det ble snart flere

en spesiell langstrakt fisk

halen er det beste kjennetegnet for om det er langhalet eller tverrhalet type
  Motet mitt var på topp nå når jeg visste vi var på rett plass, og jeg begynte å tone ned bruk av annet agn enn rårekene. Du skulle nå allikevel bli slik at JOFL dro opp enda en, og så enda en langhalet langebarn før jeg endelig så silhuetten av den lange fisken over ripen. Ja ja ja, der var jaggu 129 i boks for meg,! Langhalet langebarn på nette 26,45 gram, vanvittig artig etter bare to timers satsing. Vi var altså på rett plass på rett tid, og så hadde vi nok funnet et agn som fungerte ekstremt godt. Det hele bekreftes med at JOFL landet enda et individ før vi dro opp dreggen og gav oss for kvelden. 5 langhalede langebarn på en liten kveldssatsing var like mange som kom opp hele fjor. Snakk om suksess!
endelig kom min også

ikke vanskelig å få frem smilet da

art nr 129 og en jeg aldri har sett på nært hold før

fantastisk gøy etter målrettet satsing å lykkes så godt

Det ble full suksess, og alle ble sluppet levende tilbake igjen

129-129 strålende fornøyd begge to
  En spesiell takk til: Rudolf Svensen Sebastian R Pedersen John Olav Florø-Larsen   Asgeir