Facebook ikon Instagram ikon
1. juni, 2014 - Artsfiske

Ny artstur i Rogaland

Hei, Siden jeg hadde så bra uttelling på forrige artstur i Stavanger sammen med John Olav Florø-Larsen, bestemte vi oss for å ta en ny en ved første anledning. Nå er det jo også snart et år siden (1.juni) jeg startet med den nye artslisten min, så litt ekstra fokus på arter er jo på sin plass. (Det vil si at jeg begynte på nytt igjen med 0 arter, for så og kunne dokumentere fangstene en etter en). En oppsummering av det første året med «ny artsliste» vil selvfølgelig komme på bloggen ganske snart.

vi begynte i Lysefjorden
Som sagt så gjort, etter jobb på onsdag «hooked» jeg opp med Raphael som jobber på G-Max i Stavanger (Forus). Målet var fløyfisk og knurrulke fra en brygge inne i Lysefjorden. Vi rigget oss opp og fikk snart besøk av en viss Florø-Larsen som jeg hadde avtalt nattfiske med senere dette døgnet. Det tok ikke mange minutter før fløyfisken var i boks. Jeg la ned et typisk flyndreslep agnet med blåskjell under bryggene der. Første ned slipp gav en lomre og en fløyfisk, lekende lett egentlig. Det viser at akkurat her «kryr» det av fløyfisk. Jeg landet vel rundt 6 fløyfisker, alle hunner. Hadde selvfølgelig håpet på en hann som er langt mer fargerik, og som hadde gjort seg enda bedre på bildene. Den Nordlige Knurrulken var det verre med, flere oppheng ble plassert i området hvor den var fanget tidligere. Her kom jeg imidlertid til kort denne gangen, så den får vente til en annen dag.
fløyfisken var svært aktiv en periode
en artig skapning det der ..
Kl 22 00 samme kveld bar det ut i mørket med John Olav, vi siktet oss inn på et område med en stor molo av digre steinblokker ut mot havet. Dette var et yndet område for noen helt spesielle arter du sjelden fanger på stang. John Olav hadde selvfølgelig fanget alle tidligere, men er alltid på utkikk etter å øke persene sine. Vi fikk snart besøk av flere andre aktive artsfiskere, og snart lå det 5-6 voksne mannfolk med «reva i været» og hodelykta ned mellom steinene. Her finner vi nemlig fiskene i små sprekker mellom steinene i mørket.
klar for nattfiske
Jeg fikk en rask brifing av John Olav, og dette spesielle men særdeles spennende fiske startet. For å komme inn mellom sprekkene brukte vi små isfiske stenger/sneller, tynn sene, krok nr. 6 agnet med kokt og rå reker. Bare det og gå der ute i mørket og titte ned i hver eneste sprekk var ganske artig, og når en så fikk se en fisk du aldri hadde sett i levende live ligge 40 cm foran deg, stoppet nesten tiden.
John Olav Florø-Larsen i gang med å fange agn (strandreker/mysis)
Det tok ikke mange minuttene før vi fikk sett første hårvarene, de ligger klistret på steinene, gjerne på loddrette steder. De første ble imidlertid skremt. I tillegg til å se etter denne rare flatfisken, slapp vi ned reke i de dypeste sprekkene hvor ofte paddetorsken var å finne. Etter 20 minutter så jeg en svart skygge i en av disse litt dype sprekkene, og det nappet uten at jeg fikk kroket fisken. Ned igjen og bort med lyset, jo der satt den, og jeg fikk dradd opp et skikkelig forvokst rumpetroll av en fisk. Paddetorsken og ny art var i boks! John Olav dro også opp et par eksemplarer, dermed var fokuset over på hårvaren igjen.
paddetorsken var i boks
ikke mindre artig dette forvokste "rumpetrollet" av en fisk
Jeg fant 3-4 stykker jeg prøvde å lokke til hugg, med det resultat at de bare gled bort og gjemte seg. Flere var også umulig og komme til. Så la jeg strandreken ned mot en fisk jeg så på bunnen i et nytt hull. På vei ned ble plutselig reken sugd inn av en fisk som hang opp ned under en stein. Jeg så bare en munn skjøt ut og slukte reken, jeg dro til og en hårvaren lå i fanget, kult og enda en ny art!
min første hårvar, noen sinne
litt av noen kamuflasjefarger
Siste «target» art her var tangkvabben, John Olav hadde fått den i et lite akvariums lignende åpning tidligere her ute. Så jeg la meg til der og la reken ned og rundt hvert eneste hull og stein som fantes der. Først kom det plutselig en ulke frem og slukte reken, så ganske riktig en tangkvabbe! Snakk om uttelling på første forsøk.
tangkvabben ble art nr. 4 for dagen/natten
en liten hissigpropp med tenner som en steinbit
Som om dette ikke skulle være nok, hadde John Olav nappet opp en rekordstor hornkvabbe mens jeg lå med hodet nede i «akvariet». Hornkvabben var så stor at den lett knuste den gamle Norgesrekorden som ble tatt på samme sted tidligere i år.
Norgesrekord stor hornkvabbe på JOFL
og føyer seg inn i rekkern av ultrakule fisker denne natten
Alle fiskene ble oppbevart levende i en balje med friskt saltvann. Sjelden tror jeg noen slike baljer har hatt så spesielt og artig innhold som denne vi fylte på noen timer der ute. 3 paddetorsk, 2 hårvar, tangkvabbe, og Norges største hornkvabbe. Fiskene ble selvfølgelig satt ut i samme område etter veiing og fotografering.
mer en fornøyd med dette knippet
vårt lille "akvarium"
så var leken over, og fiskene ble satt tilbake igjen