Facebook ikon Instagram ikon
5. september, 2012 - Natur og opplevelser

Offshore i Mexicogulfen

Ett av de råeste fiskeopplevelsene i mitt liv hadde jeg for noen år tilbake i Mexicogulfen. Resten av Team Mustad og jeg hadde organisert en overnattingstur med legendariske Tommy Peligrinis og hans hurtiggående offshorebåt.   Vi skulle ut til det såkalte ”blue water” som lå over 100 sjømil rett ut i Gulfen. Avreise sted var utløpet av Mississippi ikke langt fra New Orléans. Peligrinis båt var rustet med 1500hestekrefter og hadde en marsfart på 45 knop. Vi satte oss til rette i sakosekkene, med hørselvern på, og ”fløy” utover det flate vannet. Noen timer senere skiftet vannfargen fra grønt til blått, oljeplattformer dukket opp i horisonten.   Vi satte kursen rett mot en av plattformene og la oss like under. Vannet var klart og vi kunne se flere typer småfisk høyt i vannet. Vi var ikke sene om å slippe ned speed jiggene som vi skulle starte og fiske med. Dette er langsmale pilker som vi setter stor fart på fra bunnen (flere hundre meter nede) og opp til overflaten. All rovfisk tenner på en liten ensomt ”lokkemiddel” som er på rømmen. Ganske riktig, det tok ikke lang tid før det var napp.   Flere typer snapper ble landet før det smalt skikkelig til på min stang like ved bunnen. Jeg dro til det jeg kunne for jeg regnet med at den ville prøve å kjøre seg fast i bunnen. Etter en stund fikk jeg beveget den oppover i vannlagene og en fantastisk grouper viste seg i overflaten. En fantastisk fisk på rundt 40 kg ble halt om bord, for en start…   Etter flere flotte fisker om bord, viste det seg plutselig noen store tunfisker i overflaten. Skipperen beordret straks at vi måtte sette på ”live bait” og senke ned. Vi var ikke vanskelige å be, noen minutter senere svømte det 2 agnfisker under båten og et par hengendes under ballonger et stykke etter båten, spennende.   Plutselig ”skriker” det i den ene snellen! Torunn drar til og det er fast tunfisk på kroken. Toget går, og Torunn henger på, etter en lang kamp lander hun en yellowfin tuna på 30kg, helt rått. Vi fanget faktisk to, tre til på samme måte, men så kom kvelden og natten. Det var da det virkelig begynte!   Når mørket falt på, samlet det seg enda mer fisk under plattformene. Tydelig lokket lyset fra riggene en mengde småfisk, som de store rovfiskene begynte å jage på. Spesielt gøy var det å se flyvefisken som kom farene like over overflaten, for deretter å forsvinne i havet. Så skjedde det utrolige, Yellowfinn Tuna begynte å jage (buste) flyvefisken. Vi så flyvefisken tok av fra vannet og tunfisken hoppet som en delfin etter, sinnsykt rått å følge dette på nært hold.   Vi hadde allerede funnet frem haspelutstyret vårt og stod klar med popperne som skulle imitere flyvefisken, og kastet så langt vi bare kunne. Popperen plasket i overflaten, og plutselig var det en eksplosjon i vannet, og stangen føltes som om den skulle bli revet ut av hendene mine. Fast tunfisk på haspelutstyr, hjelp! Etter 20 minutters kamp kom den 30 kg tunfisken opp til båten, jeg var utslitt, sterkere motstand har jeg sjelden vært borti, og natten var enda ung! Torunn, Tore, Jan og Geir kroket den ene tunfisken etter den andre og vi måtte virkelig kjempe igjennom natten.   Noen timer ut i natten kroket jeg min livs fisk. For å gjøre en lang historie kort, kjempet jeg med tunfisken i 1 time og 45minutter før kroken løsnet. Den var så stor og så sterk at jeg ikke hadde sjanse til å trøtte den ut raksere. Den sirklet rundt båten mens jeg la så mye press jeg bare kunne. Til slutt vant fisken! Selvfølgelig skuffende der og da, men jeg husker kampen resten av livet. De andre Team medlemmene var nok mest glad, nesten 2 timers ”fiskestopp” var i lengste laget, selv om kampen min sikkert var spennende nok.   I løpet av natten hadde vi noen syke opplevelser hvor Black Tuna opp til 20kg ble spist av store Whaooer og Barracudaer like ved båtripen. Var vi ikke raske nok i landingsøyeblikket ble de angrepet av disse store rovfiskene, og noen haier som sveipet rundt oss. De vi landet gikk rett på is, og noen ferske fileter ble til shasimi på direkten. Snakk om fersk sushi!   Vi fisket i gjennom hele natten og landet 30-40 store fisker, noen ble med på land og en lang rekke gjenutsatt. Neste dag var det igjen full fart inn mot land, over 800 liter drivstoff senere kunne vi laste fisken i land og finne frem til sengene, etter en helt rå fiskeopplevelse rundt oljeinstallasjonene i Mexico Gulfen.  Klikk på bildene for å få dem større! Asgeir