Facebook ikon Instagram ikon
9. februar, 2015 - Artsfiske

Piggskate (ny art)

Hei, Da var tre dager med sjøisfiske unnagjort oppe i Nord-Trøndelag. Jeg tok den forholdsvis lange kjøreturen (1000km hver vei) for å treffe og fiske med en lang rekke andre sjøisentusiaster som var der i forbindelse med NKMLs NM i sjøisfiske på Løgninfjorden.       Jeg hadde egentlig tenkt å få med meg selve arrangementet på lørdag også, men på grunn av den dårlige værmeldingen som varslet storm mot helgen, kastet jeg meg i bilen en dag tidligere en planlagt og fikk fisket onsdag, torsdag og fredag istedenfor i helgen. For meg var dette en god avgjørelse, og onsdagen ble den aller beste dagen på isen for meg.       Siden jeg ikke konkurransefisker lengre, var det å få et par nye arter på listen som stod mest i fokus for meg. Samtidig er det alltid interessant å det å få mest mulig kunnskap om dette spesielle fjordfiske fra isen her oppe selvfølgelig. Som targetarter for denne turen stod strømsild, piggskate og spisskate. Ingen av disse tre artene har jeg fått jaktet på siden jeg startet den nye artslisten for drøye ett og et halvt år siden. Jeg kjørte fra Lillesand kl. 20 00 på tirsdagskvelden og ankom fjorden der oppe ca kl 10 00 onsdag formiddag, dermed bar det rett ut på isen. Selv om det var -10 grader i luften var isen enn del tynnere enn det jeg hadde forventet. Den var ikke farlig tyn, men den lå ikke midtfjords og der hvor det kanskje er aller størst sjanse for den sjeldne spisskaten. Dermed måtte fiske konsentreres til områder litt grunnere (10-25m dyp) og litt nærmere land, men det fikk gå. Jeg rigget meg til med tre-fire skatetakler på tilsvarende mange stenger å begynte fisket før kl 11 00. Spenningen var selvfølgelig stor da det en drøy time senere begynte å pipe i den ene nappvarsleren. Jo, en skate hadde helt klart tatt agnet og svømte bortover med det. Etter gode tips fra andre fiskere skulle skaten få gå til den stoppet opp, og tilslaget skulle ikke settes før «run» nummer to startet. Teorien er altså at skatene plukker opp agnet, tar det med seg til en plass hvor den spiser. Så skal enn sette kroken når den er ferdig med det. Når jeg gjordet tilslag etter det første stoppet var det ingen fisk å kjenne, bare agnet (makrell) kom halvtygd opp, altså fungerte ikke metoden i første omgang. Når det igjen skjedde tre ganger til i løpet av de neste to timene begynte jeg å lure. Derfor dro jeg til litt tidligere på den neste og skaten, og den satt. Et ganske bra fight og piggskaten dukket opp i hullet. Et lite Sørlandsjubel hyl (det er ikke spesielt høyt) senere var altså art nummer 110 krysset av, og for en flott fisk! Denne piggskaten veide om lag 3,5kg og ble etter fotografering satt tilbake igjen.       En time senere satt neste piggskate, denne kom direkte fra læreboken. Den tok agnet svømte 60-70 meter med det for så å legge seg stille. Jeg satte kroken i det det den begynte å bevege seg igjen og kroken satt godt inn i munnen. Dette var en liten piggskate på mellom 1-2kg. Før jeg gav meg ca kl 17 00 hadde jeg hatt 7 «run» og 3 skater oppe på isen (den ene var feilkroket utenfor munnen). Dermed var jeg mer enn fornøyd. 15 minutter senere lå jeg å snorksov på Sjøåsen fjordhotell.               Mens jeg «lå til lading» kom værskiftet, og forvarslet til «Ole» var på vei. Fra  minus 10 til plussgrader. Sludd, regn og vind gjordet det litt mer ufyselig ute på isen de to neste fiskedagene. Det minket på isen og skatene var helt klart mye mindre aktive også. Jeg fikk imidlertid en fin piggskate til på fredag (på om lag 4kg) men spisskaten den uteble. Selv om det var mange titallsfiskere med mange stenger hver ble det dessverre ikke tatt noen av det slaget disse tre dagene. Spisskaten kan imidlertid også fiskes på dypere vann i mange av våre fjorder sommerstid, så det blir vel noe som skal prøves da.         Selve arrangementet NM i sjøisfiske måtte flyttes til en nærliggende fjord på lørdag. Det dårlige og milde været hadde tæret så på forholdene at det ikke var forsvarlig å sende ut på 91 konkurransefiskere dagen etter jeg hadde reist hjem. Jeg har allikevel skjønt at NM som vanlig ble en stor suksess og at NKML som vanlig gjennomførte det hele med stil. Du kan lese mer om selve NM arrangementet og resultatene her: http://nidarosiensis.blogspot.no/ http://www.hooked.no/   Asgeir