Facebook ikon Instagram ikon
14. april, 2013 - Aktiviteter / Happenings

Sjømat på Sørlandet seminar

Hei I uken som gikk var jeg og en kompis hyret inn som artsfiskere på den store konferansen om ”sjømat på Sørlandet” som gikk av stabelen på Rosfjord Hotell ved Lyngdal.

kompis Jens og meg klar for fiske i Lyngdal... iskaldt!
  Konferansen samler en rekke viktige aktører i mat og reiselivsbransjen og ikke minst en lang rekke av verdens beste kokker. Andreas Viestad, Harald Osa, Ørjan Johannesen for å nevne noen. Konferansens store ”headliner” var allikevel den Britiske superkokken Heston Blumenthal. Du har kanskje sett noen av tv programmene, eller hørt om en av verdens beste restaurant ”Fat Duck” som han driver i London?
hadde ikke tid til å ta mange bilder mens fiske stod på denne gangen nei..
  Uansett var det vår jobb (en hard jobb, men noen må gjøre den) å fiske flest mulig arter i fjorden utenfor Lyngdal i løpet av formiddagen, og overlevere fangsten til disse mesterkokkene som skulle lage fine retter av disse i løpet av konferansen. En utfordring vi selvfølgelig tok på strak arm, etter mange år i konkurransemiljøet synes jeg det er artig å fiske under press. Det er nå noen år siden jeg sluttet å konkurrere så det var på tide med en utfordring synes jeg. Artsfiske er i tillegg en av mine spesialiteter, så dette skulle bli gøy tenkte jeg.
det ble nesten helt full stamp
  Vi tok ut i lånt båt fra Rosfjord Hotell kl 8.30 om morgenen og satte kursen ut mot havet. Vi tenkte å benytte det rolige men iskalde været på dypet fra start av for å sikre oss noen av dypvannsfiskene. Og ganske riktig ble det både torsk, lyr, sei og lusuer innen en times tid. Vi var også på jakt etter brosme og lange og fisket ned mot 170 meter, men den så ikke ut til å være særlig samarbeidsvillig denne dagen. Når det så begynte å tilta med vind lurte vi oss inn bak land ved utløpet av fjorden fortsatt på 50 til 70 meters dyp. Vi gikk ned i takkel størrelse og krok for å fiske mer allsidig, og jaggu bet det ikke på en kloskate på slepet mitt, snakk om flaks! Noen hvittinger ble også med opp fra denne fiskeplassen.
spette til venstre og smør til høyre (og en smørblid i midten)
Så tok vi turen litt innover i denne store fjorden og fant en bukt på østsiden i le av vinden. Vi begynte på 20 meter og ganske riktig på ren sandbunn fikk vi sandflyndre, men ingen knurr å se. Lengre ut i bukten ble det dypere og mykere etter flere drift på der nappet det ganske forsiktig på en av krokene på mitt lille doble slep. To dårlige tilslag og så satt den! Siden det var myk bunn håpet jeg på en ny flyndre art, og ja….. min 4 smørflyndre i livet kom opp til overflaten, frem med hoven og turens mest skjelne fisk var sikret, gøy!
en riktig bra fangst i dag...
Vi stoppet så i flere bukter og kastet etter sjøørret. Vi hadde mange følgere og flere som hadde kroken i munnen uten at vi fik satt kroken skikkelig. Tipper det krystallklare vannet (minst 15m sikt) gjorde sitt til at de var svært forsiktige. Sjøørreten klarte vi ikke å sikre dessverre selv om det var mange av dem der. Tiden begynte for alvor å gå fort og vi måtte være inne før kl 15 00. Vi bestemte oss derfor å sjekke noen bukter til. En fin sand og grusbukt ble fisket av med Gulp tobis med kun torsk som resultat. Nok en bukt ble testet ut og plutselig var Jens sin stang i skikkelig bue, ikke noe torsk dette nei. Vi trodde med en gang det var en liten kveite men nei, en slettvar lå og ”dasket” i båten. En ny drift og en til, fantastisk, og ganske bra størrelse også! Her var det virkelig liv og i løpet av 40 minutter tok vi to slettvarer og 3 rødspetter på nesten samme flekken, fantastisk uttelling.
TV 2 var på plass og laget intervju, fiskene ble ivrig studert...
  Like før vi måtte avslutte bestemte vi oss for å finne micro takklene og teste noen brygger og skrenter. Det fantes ikke leppefisk noen plass, jeg hadde i det minste håpet å lande bergnebb, blåstål, og berggylte, men ikke noe å se på grunt vann. Så fikk Jens se en fargerik klump stå på 2-3 meters dyp. En liten bit av kokt reke ble nøyaktig plassert forrand munnen gang etter gang, og så et klarte den ikke å stå i mot mer, og slukte rekebiten. En vilter rognkall freste rundt i overflaten, veldig morsomt og en fantastisk uttelling. Totalfangsten ble 11 arter; Torsk, sei, hvitting, slettvar, rødspette, sandflyndre, smørflyndre, lusuer, rognkall, kloskate, og lyr! Og vi var ganske stolte av resultatet, siden det var noen skikkelige jokere som dukket opp her i denne spennende fjorden.
selveste Heston Blumenthal!
  Inne på land ble fisken overlevert til Gaute Ubostad fra Rosfjord Strandhotell, og når selveste Heston Blumentahal slo av en fiskeprat ble det skikkelig trivelig. Han var tydelig imponert over artsmangfoldet i de Norske fjordene. Asgeir http://www.thefatduck.co.uk/Heston-Blumenthal/ http://www.thefatduck.co.uk/ http://www.sjomat-sorlandet.no/