Facebook ikon Instagram ikon
15. august, 2015 - Aktiviteter / Happenings

Sørøya «ups and downs»

Hei, Da kommer den første rapporten fra Sørøya, og i skrivende stund kan det også se ut til at det blir den siste. Vi ligger nemlig nå værfast med stiv kuling og regn, dette er jo selve Sørøya og Finnmarkskysten i et nøtteskall. Selv om det er august kan du risikere at et skikkelig uvær kommer inn fra Barentshavet og feier over øya.  Det er nesten ikke til å oppholde seg ute, og spesielt ikke på havet. Kontrastene er store, fra de blikkstille varme dagene hvor Sørøya er det vakreste sted på jord, til infernoet av regn og vind som gjør at du helst vil bort her i fra så raskt som mulig. Dette må du uansett ta med i beregningene når du reiser hit. Skal du oppleve himmelen, må du også være forberedt på å besøke helvete for å si det slik. Jeg har besøkt øya her et tyvetalls ganger og vært med på det meste fra 7 dagers blikkstille til 7 dagers værfast i storm. Gambling med tid og penger kan du godt si, men det er verdt det. Når det endelig klaffer og du kan komme deg ut på Europas beste fiskeplass og dra drømmefisk etter drømmefisk glemmer du fort uværsdagene.

det gikk ikke lang tid før dette været tok overhånd
  Denne turen begynte imidlertid med blikkstille og fantastisk vær. Harald Nyland og undertegnede brukte derfor ikke lang tid ut fra Widerøes fly som satte oss av på Hasvik til vi entret båten vi hadde leid av Fiskarboden i Sørvær. Vi satte bare bagen med klær inn hos venn Peter Naumann som hadde vært så grei å innlosjere oss for uken. Humøret var på topp, men med uværet som skulle komme i bakhodet bestemte vi oss for at vi måtte gamble og reise langt og satse på den nesten umulige flekksteinbiten mens det enda var vær til det.
forholdene første dag var imidlertid helt fantastiske, her på vei ut

Harald klargjør takkel

Litt assortert for enhver smak, kanskje helst med rette på en stor flekkete en
  I mine mange år på Sørøya er det et sted som har pekt seg ut, og som har ligget som en fjern drøm å få testet skikkelig. Stedet heter Råsa og er nærmest et enorm grunne med korallrev ytterst. Et sted det gikk gjete ord om at det skulle være mengder med stor fisk, og også et bra sted for den beryktede flekksteinbiten. I tiden jeg var mest aktiv konkurransefisker og vanligvis besøkte Sørøya flere ganger i året var det sjarker og større skøyter som ble brukt under sportsfiske. Råsa lå da minst en 3 timers tur (hver vei) av gårde, og det var nesten utenkelig å reise dit den gang. Nå når imidlertid de mindre aluminiums båtene med kraftige utenbords motorer dette området i løpet av en drøy time. Siden det nå nesten var 15 år siden jeg var her sist, var det nå på tide å teste Råsa som dermed ble et av hovedmålene for denne turen. Dermed starten fisket på Råsa for å se om flekksteinbiten var å oppdrive.
nye svartzonker shads måtte testes

men også naturlig agn selvfølgelig
  Råsa ligger altså langt nord/vest for Sørvær, og når vi kom ut dit la vi oss litt i utkanten i området på korallrevet. Det er ca 150-170 meter på de to toppene der. Det lå allerede en yrkesfisker der og juksa opp sei. På loddet så vi enorme mengder med sei vi også, en tegning med fisk fra 50-150 meter oppe i vannet og nærmest uansett hvor vi kjørte. De lå på størrelsen mellom 2-4 kg og kan jo være artig i seg selv, men vi var imidlertid ikke særlig interessert i denne unnsatt som agn. Som jeg viste i et tidligere innlegg på bloggen her hadde vi laget et ferdig takkel med shad og agn etter bom. Vi rigget opp og slapp ned for å dunke oss over bunnen etter flekksteinbiten. Det tok imidlertid mindre en 5 sekunder før begge stengene stod i en kraftig bue, fisk med en gang!
en ensom shark lå ute på Råsa og halte sei fra et enormt flak

litt stort agn men filene kan brukes som agn

så var vi i gang med fiske på bunnen

langene stod tett

også brosmene i alle størrelser kastet seg på i løpet av sekunder
  Ingen av oss hadde regnet med at flekksteinbiten skulle sitte umiddelbart selvfølgelig, og ganske riktig brosmer og langer kom til syne i fra dypet. Av med fisken og ned med snørene igjen, fisk etter 5 sekunder på nytt når vi traff bunnen. Det var så enormt med brosmer og langer (opp mot 10kg) der at vi ble tatt litt på senga. Det var rett og slett så mye bunnfisk at det å treffe en flekksteinbit nesten begynte å føles mer og mer fjernt etter hvert som nye brosmer og langer kom opp til båten. Vi flyttet selvfølgelig rundt så mye vi kunne, testet topper, skrenter og renner på dyp fra 60-200 meter ingen flekksteinbit å se. Innimellom fikk vi litt annen fisk som mindre steinbit, torsk og uer (sistnevnte art # 118 på den nye artslisten) men ingen store steinbit med leopardflekker som vi hadde håpet. Etter mange timers satsing måtte vi bare si at nok var nok. Det er jo begrenset (mest av etiske årsaker) hvor mye fisk vi skal dra opp for å få «riktig art».
mange på ganske gode størrelser også

de bet gjerne på begge krokene samtidig

over vann ventet havhestene

ikke noe særlig mindre glupske de
  Timene gikk så alt raskt denne første dagen, men vi fikk stoppet og testet en god del grunner og skrenter på vei tilbake også. Uten at vi hverken fant storueren eller flekksteinbit på noen av de områdene heller. Vi brukte også ganske mye tid på «nye» plasser vi hadde blinket ut fra sjøkartet før vi reiste opp hit. Det var mye fisk, men som du sikkert skjønner var det de litt spesielle fiskene som var i vårt søkelys dette første døgnet, og de uteble. Gamblingen gav altså lite resultat av nye arter men for en flott tur og fiske. Det var virkelig verdt å sjekke ut dette området og Råsa leverte jo på sinn måte synes jeg.
brosme, brosme og brosmer på rekke og rad

en mindre uer tok også

dermed ble den art nummer 118 på den "nye artslisten"
dermed ble den art nummer 118 på den «nye artslisten»

ble en lokal en på den ueren
  Neste dag hadde de altså meldt økende vind. Værmeldingene sa før vi reiste at det skulle bli 8-10 sm og det hadde ikke vært noe problem for oss, da kunne vi jo lagt oss i buktene å fisket kveite eller rødspette. Metrologene økte dessverre i prognosene å når vi lurte oss utpå fjorden i den økende vinden sa de at det skulle bli opp mot 12-14 i kastene. Vi hold oss derfor rett utenfor moloen og begynte å fiske av områdene der med shadjigger. Etter kun en times fiske kom uværet og vinden tiltok. Større og større bølger begynte å gjøre forholdene ufyselige. Flere og flere båter fra sportsfiskeanlegget Nordic Sea Angling (som også holder til i Sørvær) stakk snuten inn moloen. Når bølgene begynte å slå inn i båten og vindprognosene for ettermiddagen plutselig sa 19 ms, da var det bare å komme oss i sikkerhet. Fiske er gøy, men ikke verdt å risikere livet for, nok var nok.
uvær på vei

tiltakene, men flott allikevel

det begynner å bli rufsete

så var det bare å komme seg i land
  I skrivende stund sitter vi inne å hører at vinden uler over huset og regnet pisker på vinduet. Av de 5 fiskedagen går altså sannsynligvis  3 av disse til å sitte inne å fortelle fiskeskrøner. Ikke særlig morsomt, men det er altså en del av gamet når du reiser hit. Vi får bare håpe at det løyer såpass at vi får komme oss ut et døgn eller så før vi reiser hjem. Godt selskap, god mat og drikke, hjelper selvfølgelig  i slike stunder, men vi vill jo aller helst fiske alle sammen og hele tiden.
litt variert kost, Peter plukker kråkeboller til forrett

og Harald er en utmerket kokk. Her med sashimi av kveite og rå krokeboller

flekksteinbiten føles like fjern men den finnes her, noe dette tørkede hodet på kaien er et godt bevis på
  Her kan du lese litt om en tidligere flekksteinbit fangst fra Sørøya: http://www.hooked.no/artikler/flekksteinbit-dobbel-fra-soroya   Vi høres snart! Asgeir