Facebook ikon Instagram ikon
8. januar, 2014 - Aktiviteter / Happenings

Tilbakeblikk juli/august 2013

JULI I juli er det jo den store turistmåneden her nede, og på sjøen kryr det av tilreisende turister og hytte beboere, det er kaptein sabeltann som regjerer her. Jeg pleier vanligvis å holde meg litt på avstand fra det hektiske sjølivet da, men den fantastiske sommeren gjorde at det ble en lang rekke turer på sjøen i båt og på strendene med familien. Dermed ble det jo også litt tradisjonelt sørlandsk sjøfiske blant annet etter hvitting og andre kystnære arter.   Et annet artig fiske vi bedrev en del i denne perioden er det tradisjonelle berggyltefiske fra land. Det er mengder med fin berggylter nære land i den varme årstiden, og de er lette å fange både for voksne og barn. På de lange 6-7 meter lange toppknytt stengene blir det også en skikkelig kamp når de står som «sykkelhjul». En fin aktivitet og kombinere med sol og bading ute på svabergene om sommeren.   Vi hadde også den årlige konferansen med alle europeiske landene i firmaet jeg jobber for, Pure Fishing, denne gangen samles vi i Birmingham i England. Her får vi presentert alle nyhetene for neste år, og vi får også testet det lokale fisket på stedet. I Birmingham gikk det i meitefiske og fluefiske etter regnbueørret i godt tilrettelagte «putt and take» sjøer på et fantastisk gods. Det var også under dette møte vi fikk nyheten om at konsernet vårt hadde kjøpt opp de kjente fluefiskemerkene Hardy og Greys.     For og få puttet på noen ekstra arter på listen min tok jeg også noen spesial rettede turer etter utpregende sommerarter. Fjesing og horngjel er to slike arter som er tallrike om sommeren. Horngjel er spesielt morsomt og fiske med dupp og agn, dette er jo vår lille sverdfisk.   Jeg hadde også med en lystig gjeng med jenter på sjøen. En av dem hadde fått en fisketur med meg som gebursdagsgave. Et artig påfunn og etter lydnivået å dømme hadde de en flott tur, og alle fikk bra med fisk.   Juli måned skulle imidlertid bli husket for noe helt spesielt dette året. John Olav Florø-Larsen og jeg har nemlig hatt et prosjekt gående rettet mot håkjerring. Etter to bomturer forrige høst og vinter bestemte vi oss for og sette av noen døgn sommerstid. Sommerstid gir bedre «arbeidsforhold», og vi satset igjen inne i Nedstrandsfjorden hvor vi vet de store kjerringene kan treffes. Vi bunkret opp med utstyr, mat, og agn, og la oss til på 700 meters dyp. For og gjøre en lang historie kort beit det på min stang kl 0300 den første natten, en og en halv time senere var Norges største, og verdens nest største fisk fanget på stang noen sinne sikret ved båten. Håkjerringen var 4,49 cm lang og 2,66 cm rundt buken, estimert til 1.099kg.   Dette var selvfølgelig en opplevelse for livet for oss begge, og det ble slått stort opp i Norsk presse. Over 170 000 seere så filmen vi la ut på VGTV. Dessverre gikk det ikke så bra med Håkjerringa, den ble funnet død en uke senere. Vi tok umiddelbart affære, og John Olav tok jobben med å senke den tilbake på 700 meters dyp slik at den nå er blitt mat for andre fisk og haier der nede. Det spekuleres stadig i dødsårsak, med det kan være alt i fra høy vanntemperatur til, at den hadde magen full av garn og kroker. Uansett, det at fisk dør under sportsfiske er alltid en kalkulert risiko, uavhengig om den veier 1 gram eller 1 tonn. Jeg vil imidlertid alltid prøve å sette ut de største og flotteste eksemplarene tilbake der de kom i fra. Filmen har du sikkert sett før, men ligger her:   http://www.youtube.com/watch?v=O4EbCECeYyw&feature=youtu.be     Det var faktisk også litt artig at den første fisken jeg fikk etter håkjerringen på 1,1 tonn var en tangkutlig på 1,1 gram under bryggefiske i Lillesand. En fisk som altså er 1.million ganger mindre en den forrige. Det sier jo litt om hva slags sportsfiske Norge kan by på.     AUGUST I august er det ofte makrell tid på Sørlandet. Det er oftest store mengder og jeg pleier å ta meg noen turer for og sikre agn utover høsten. Makrellfiske er som regel en enkel affære hvor vi bruker en «regle/hekle» med bare sorte kroker (5/0). Dette fungerer godt fordi makrellen ofte hiver seg på bare de føler bevegelse i vannet.   Jeg husker også noen flotte overnattingsturer ute på holmene, og noen bryggefisketurer med barna, På denne årstiden yrer det med liv på grunt vann og det er morsomt for barn og voksene å være ute i fjæra.   Rødspettene begynner også å vokse til på denne tiden, og vi hadde noen fine turer hvor vi gikk spesielt etter de flate fiskene. Her nede «plages» vi ofte med en solgangsbris som gjør det vanskelig og fiske fra mindre båter offshore på denne årstiden. Derfor kan det og fiske flatfisk lengre inn ofte være et flott alternativ på slike dager med frisk bris.     Jeg fikk også tatt med barna på et par turer i innlandet, og blant annet fisket med markdrag. Markdrag fisket jeg mye med før spesielt på Finnmarksvidda. Her nede er jo ikke fisken i samme størrelse men fisken liker markdrag her også. Jeg fikk også etter et par «bomturer» landet en skjellkarpe i et vann i Arendal.   I slutten av august begynner en hektisk jobb periode. De første sportsmessene starter og Pure Fishing har stands hvor vi har fokus på å presentere neste års nyheter på fiskefronten for forhandlerne i Norge. De fleste av disse messene er lokalisert sentralt på Østlandet, derfor fikk jeg også sneket meg ut på kvelden og fisket noen runder i den «beryktede» Nitelva i Lillestrømsområdet. Det er vel det strekket i Norge hvor det finnes flest ferskvannsarter på et så konsentrert område. Uten noen storsatsing fikk jeg lurt på land en del arter som ikke finnes lite av andre steder i Norge.   Jeg fikk også satset litt mer offshore i Lillesand mellom «slagene» på jobb. Jeg har virkelig troen på at det finnes masse spennende og «uoppdaget» fiske når du bare kommer langt nok ut her på Sørlandskysten. Jeg har som mål og utforske dette fremover å lete opp nye fiskeplasser og prøve å få noen spennende resultater på dette området fremover. Flotte brosmer, lusuer, vassild, og kolmule, var bare noen av de artene jeg fikk på den første skikkelige turen ute offshore i august.     Asgeir