Facebook ikon Instagram ikon
7. april, 2014 - Artsfiske

Ut i natten ….igjen.

Hei, Etter en begivenhets rik tur på bryggene i Lillesand, var jeg nå klar for en ny natt tur lengre øst i kommunen. Denne gangen blinket jeg meg ut et par langgrunne bukter som jeg ville prøve i fra land. Buktene er det jeg vil kalle typiske sjøørretplasser. Sydvendte med mye sand i spedt med mørke partier og småstein innimellom. Slike steder «svermer» ofte også børstemarken på om våren. Denne kvelden var det ingen børstemark å se (litt tidlig kanskje) men jeg valgte å bruke den siste lyse timen på kvelden med sluk etter sjøørreten siden området her er en kjent sjøørretplass. Dessuten er april vanligvis min favoritt måned å fiske sjøørret på, så jeg må nå benytte meg av det gode fiske på denne årstiden etter den sølvblanke så mye som mulig. Jeg kommer tilbake med flere innlegg kun om sjøørretfiske senere denne måneden.

denne sjørreten lot seg friste av en Abu Zazza
Jeg er blitt veldig glad i Abu Svartzonker Zazza sluken, og den er ofte blitt mitt førstevalg sammen med Abu Zigge så klart. Jeg valgte en grønn modell uten sølv i siden det fortsatt var sol denne kvelden. Allerede på andre kastet satt ørreten på Zazza helt inne på grunt vann (1m), og en flott fisk godt over kiloen ble landet. For en fin start på kvelden, dessuten var den i god kondisjon, blank, og tykk, og skikkelig rød inni buken. Den fikk bli med hjem på søndagsmiddag, mest av alt fordi det var lenge siden en skikkelig ørret har stått på menyen hjemme.
topp kvalitet på denne matfisken
Det var allikevel «kikk fiske» med agn i mørket som jeg gledet meg mest til denne kvelden. Jeg bruker en kraftig hodelykt 1000 lumen, og lyser langs land ute i vannet mens jeg går rolig bortover. Denne kvelden brukte jeg bare vanlige støvler, men vadebukser er å anbefale. Jeg har 4 stenger ferdig rigget med forskjellige krokstørrelser, som vekt har jeg kun noen splitthagl og en liten selvlysende perle for og lettere kunne se agnet. Grunnen til at jeg har så mange stenger er at jeg vil være forberedt på alle typer fisk som kan dukke opp. I natt hadde jeg en stang med krok nr.31, en med krok nr. 16, en med krok nr.8 og en med krok nr.4. Jeg hadde med kokt reke, noen sandormer, gulp som agn. I tillegg supplerte jeg med agn fanget på stedet jeg fisket. Noen små tangreker/mysis med en sommerfugl hov, og skjell/strandsnegl.
millimeter små reketyper/mysis
Når agnet er sikret er det egentlig bare å vente til det er blitt skikkelig mørkt og begynne å bevege seg rolig bortover og sveipe over området med hodelykten, men en stang i hver hånd ferdig «ladet». Det kan også være en god ide å fore opp noen få plasser med litt oppdelt reke, og komme tilbake til disse plassene en gang i blant. Slik foring samler ofte mye spennende småfisk og flyndrer, men også krabber som raskt fjerner foret du har lagt ut, dermed bør du fylle på med for eller så har ikke effekt særlig lenge. Når du spotter fisk med lyset er det bare å vippe ut passe stort agn (i forhold til fisken) like foran munnen dens. Hvis ikke fisken sluker agnet umiddelbart bør du bruke litt bevegelse, litt dansing/dirring fungerer ofte. Er det ingen reaksjon bør du bytte til et annet agn. Husk og ikke lys med den sterkeste strålen på fisken hele tiden. Jeg pleier å flytte lyset litt til siden slik at fisken står i kanten av strålen der det er mye mørkere. For mye lys kan ofte skremme fiskene, og gjøre at de ikke tar agnet.
slike skrubber ser jeg mengder av hver kveld
Som vanlig var det mye ulker, rødspetter, hvitting, småsei, og skrubber denne kvelden. Disse artene har jeg nesten helt sluttet å fiske på, du kan simpelthen få så mange du bare vil, og det tar for mye tid og fokus bort fra de mer sjeldne artene jeg er ute etter.  Som ny nattfisker kan det imidlertid være artig og prøve seg på alt, det er skikkelig gøy og god trening til senere. Hovedmål for kvelden var tangstikling, ja du hørte riktig, den lille lange stingsilden som du sikkert har sett langs bryggene om sommeren. Jeg mangler den på den nye artslisten min, så jeg rigget meg til med den minste kroken jeg hadde med den kvelden, nr.31. Etter tips fra John Olav Florø-Larsen brukte jeg supersmå reker/mysis som jeg fanget med sommerfugl hov i noe tang tidligere på kvelden. Disse rekene er bare noen millimeter lange og tres forsiktig med den lille kroken i hodet. Finner du tangstiklingen eller andre supersmå sære fisker er det bare og plassere agnet dansende foran snuten så vil de antagelig ta. Jeg fant noen få tangstiklinger nær en brygge og fikk lurt nummer tre. Dermed var den lille kule fisken på listen min, og denne kvelden var egentlig reddet for min del.
tangstiklingen var sikret
en lang stingsild
ikke store munnen, krever lite agn om mini krok
Senere tok jeg et par stenger med større kroker og tuslet utover i bukten, det var mye artig å se men den aller største oppturen kom da en lomre (flyndre type) lå 50 cm fra land. Den lå nesten helt tørt, det vil si bare på 7-10 cm vann. En liten reke bit på krok nr.8 var det som skulle til, vanligvis må jeg over på sandmark eller børstemark for å få denne typen flatfisk til og ta, men i dag var altså reke bra nok. En lomre ble loggført på land, men jeg valgte å la denne flotte matfisken gå tilbake igjen, siden jeg allerede hadde sikret meg sjøørretmiddag.
en lomre er spottet på typisk bunn med småstein og sand

god kamuflert, men lett og se i lyset fra hodelykten
lomren landet, og satt ut igjen
Etter å ha gått og lyst 100 meter til utover i bukten dukket det plutselig opp en kjent skikkelse, joda en stor gråblå stripete skikkelse stod 5 meter fra land. Tipper det var en meter dypt, men i det klare vannet var det ikke til å ta feil av. En flott steinbit gled rolig rundt og plukket blåskjell og krabber. Dette var andre turen på rad hvor jeg har kommet over steinbit, det er tydelig sesong for denne nå. De trekker helt grunt i ly av natten for og feite seg opp på krabber og blåskjell etter en hard vinter og strevsom gyting.
stor steinbit på grunt vann er lett å få øye på

mann mot fisk
Siden jeg bare hadde en nr.8 krok (og en enda mindre) tilgjengelig (de andre stengene lå lengre inne) så måtte jeg prøve meg på denne steinbiten med dette super lette utstyret. Jeg satte på en halv bit av en kokt reke og la den like foran munnen dens. Joda, den satte halen i været og hodet ned, og glefset i seg rekebiten. Så var det bare og passe på at bremsen var lettere en bruddstyrken på den supertynne fluorocarbonen (fortommen mellom FireLine og krok). Steinbiten er jo ikke noe kjempesprek fisk, men det blir jo skikkelig mye rulling og herjing med en så stor fisk på grunt vann. Allikevel gikk det greit og lande mellom noen steiner. Jeg anslår steinbiten til å være noen over 5 kg, og den var fin i kondisjonen. Jeg løsnet kroken forsiktig, og lot den svømme tilbake der den kom fra.
hektisk når steinbiten skulle landes
en drøye 5 kg steinbit måtte gi seg
et kjent gap, med store krefter
så fikk den svømme videre
Jeg fortsatte å speide en time til men så for det meste bare «vanlige» fisker, jeg vippet opp noen ulker og flate bare for å sjekke, men nå var jeg godt fornøyd,  og valgte å pakket sammen for i natt. Det er fortsatt bare mellom 6-7 grader så jeg tror det kommer enda mer, og enda mer forskjellige arter inn nå fremover i april og mai. Dermed gjelder det og ikke «å strekke strikken» og fiske seg helt lei (går det an?) nå. Det lønner seg nok heller og ta mange turer med jevne mellomrom utover våren for og treffe de forskjellige artene når de kommer sigende inn på grunt vann om natten. Så da ble det altså nok en vellykket natt tur, og en ny art (tangstikling) på listen…(den finner du øverst på bloggen). Asgeir