Facebook ikon Instagram ikon
19. april, 2020 - båt og havfiske Nattfiske

Natt og dag helt syd i landet

Denne helgen ble satt av til et fiske helt syd i landet. Gaute Ubostad som bla er kjent for å ha skapt restauranten Under hadde invitert meg ned i traktene rundt Lindesnes. Gaute er sterkt engasjert i alt som har med livet under vann og gjøre og ville gjerne ha en innføring i det spennende nattfiske i fra båt som jeg har utviklet. I tillegg hadde han bedt meg på en tur ut på storhavet i traktene Hidra/Flekkefjord sammen med lokale havteine-fiskere. Det lå altså an til en spennende helg med sol, sjø hav og fiske!

Første ting først, nattfiske ved Spangereid Lindesnes.

Forberedelse til nattfiske har etter hvert blitt rutiner, men denne gangen tok jeg med Alloycraft båten ned til de sydligste plassene av landet.  Det er et svært spennende område og jeg har bare så vidt tidligere testet strendene rundt Lista, men hver gang har en bris ødelagt sikten. Områdene her nede er svært vanskelige fordi selv en svak bris lager krusninger (som ødelegger sikten i fra båt). Det flate landskapet gir lite bukter som ligger i le for vinden, og derfor er egentlig et vannkikkebrett mer egnet redskap i disse traktene. Nå skulle vi imidlertid fiske litt lengre vest og værmeldingen var svært lovende med kun 1-2 sekundmeter. Selvgravde sandmark, gulp, sandskjell og ansjos var klargjort slik at alle de flate fiskene skulle få presentert sine favoritter-retter hvis de dukket opp i lyset fra hodelyktene våre.

Klokken 21 var Gaute og sønnen Andre klar ved båtrampen like ved Lindesnes Havhotell. Båten ble sjøsatt og utstyr klargjort. Tre fire strender ble blinket ut, og så snart solen gikk ned og lyset forsvant tente vi lyktene og startet søket etter forskjellig flatfisk….. og så måtte vi selvfølgelig titte på utsiden av selve Under restaurant.

Siden jeg ikke er kjent på plassen måtte vi søke over flere steder før vi fant noe spennende. De vanlige skrubbene var det nok av, og de fikk begge testet teknikken og effektiviteten av gulp markene. Utenom de vanligste flyndrene var det veldig store mengder med sjøørret og se i alle buktene. Det var fantastisk flott og et godt tegn og ikke minst et tips for dere som liker å fiske sjøørret med sluk eller flue. På en av strendene kom vi også over en flott rognkjeks som Andre elegant lurte med en bit reke. Ellers var det egentlig skuffende lite varer og se. Jeg hadde nesten regnet med å se både pigg og slettvar i området, men de glimret altså med sitt fravær akkurat denne kvelden.

Vi så også mengder med rødspetter med de var kun bitte små. Når det kommer til fraværet av de større rødspetter og varer, kan det bare ha med tidspunktet og vanntemperatur og gjøre. Om bare en uke eller to kan de være på plass igjen. Nattfiske ble allikevel en bra opplevelse siden vi etter hvert kom over tre flotte tunger. Tunger er ganske sjeldne å finne, og ikke minst å fange på stang. For meg var det selvfølgelig ikke nødvendig å jazze om hvor ekstremt god matfisk arten tunge er i dette selskapet. Når du driver en av verdens mest kjente restauranter som att på til nylig har fått en stjerne i Michelin guiden, var denne fantastiske mat-fisken er selvfølgelig kjent for dem begge. De flotte tungene som veide fra 1-1,2kg ble lurt etter mye om og men, med den selvgravde sandmarken på kroken. Dermed var klokken allerede blitt 01.30 og vi måtte dra inn årene for å få oss litt søvn før neste dags havfiske lengre vest.

Havfiske og teinefangst

Lørdag formiddag ankom Gaute og jeg Flekkefjord for å bli med hav-teinefiskerne Andras Lindhom og Rune Carlsen. De driver med et helt spesielt og spennende yrkesfiske med havteiner. Fiskeområdet er 10-16 nautiske mil til havs. Vi snakker altså om å bli med ut på et område hvor du ser Jærkysten og Lista-landet med områdene utenfor Mandal samtidig! Altså et særdeles spennende område selv for en erfaren havfisker. Vi skulle bli med på å trekke noen lenker med havteiner og prøve litt dypvannsfiske med stang. Sistnevnte hadde jeg selvfølgelig forberedt med nylagde takkel, Penn utstyr og makrellagn.

Hele 12 nautiske mil skulle vi dra den første lenken med 6 store havteiner. De var satt på drøye 300meters dyp. Dette var et område med myk bunn hvor langene ofte samles for gyting. Dessverre var det lite å få på første lenken med havteiner. Havfiske i samme området gav heller ingen fangs å skrive hjem om annet enn en mengde småhaier av typen svarthå og hågjel.

Dermed bar det enda lengre til havs. 16 nautiske mil var det visst hardere vulkansk bunn og dermed kanskje bedre fart i brosmene. Etter et par timers satsing skulle det vise seg at de hang ganske langt inne denne dagen, og slik er ofte dypvannsfiske. Strømmen påvirker fiske, og vi hadde mer enn nok med å lande to stykker på om lag 4-7kg før vi måtte snu båten inn mot land igjen.

Det er alltid noe vi fiskere kan skylde på når fangsten er dårlig. Vær, tidevann, temperatur osv… nå hadde vi topp utstyr, gode fiskere og fantastiske båtførere som var lokalkjent. Vi fant ikke noen bedre unnskyldning enn at Napp og Nytt sin huggtabell viset dårlig fiske, så vi holdt oss til den… he he. På hjemvegen ble vi allikevel vitne til at det finnes mye og stor fisk i område. Gutta skulle nemlig dra lenke nummer to med havteiner. Her var det to tre store langer mellom 10-20kg i hver av de store havteinene. Ikke noe tvil om at det er bra med stor fisken er i området, og neste gang går de kanskje løs på krokene våre også. I teinene var det også en del sjøkreps og dypvannskrabber av forskjellige slag. Dermed ble det både fisk og skaldyr med i bilen hjem etter en fantastisk fin tur på storhavet i syd.

Avslutningsvis og som en kuriositet, stoppet vi på en liten brygge hvor en lokal yrkesfisker hadde fått en stor skate av ukjent slag. Den store skaten var tatt i garn og ble midlertidig oppbevart i en merd i sjøen. Antagelig er dette en av de svært sjeldne storskatene våre. Ifølge Arve Lynghammar (forsker) så er dette kanskje Dipturus intermedia. Uansett et utrolig syn å se slik en skapning….Må du en gang bite på min krok, tenker jeg!!

Takk for turen, og nye fantastiske opplevelser i salte omgivelser!